🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 زنی خوشگل

(ثبت: 250496) شهریور 4, 1401 

 

پِسَرْمْ آمد به گوشم گفت: بابا*
زنی خوشگل برایم دست و پا کن

به او گفتم‌: پِسَرْمْ ای نور دیده
برایِ پندِ نیکو گوش وا کن

در آیینه ببین رویِ خودت را
وصالِ خوبرویان را رها کن

تماشا کن جمال ِخویشتن را
از این خوشگل پسندی‌ها حیا کن

بروفان از وجودِ خویش بَلْغَم
مُصَفّا باش و حلوا اشتها کن

جمالت کو؟ که خوشگل می پسندی
حنایت کو؟ که می گویی حنا کن

نکو صورت نه‌ای پس کم طمع باش
به یک عفریته حالا اکتفا کن

معافم کن پسر جان، جانِ بابات
تقاضایی چنین را از خدا کن

تقاضایِ تو چون کاری‌ست مشگل
تمنّا این از آن مشگل گشا کن

بِتَپّان تویِ گوشِ خویش در ضمن
عزیزم پنبه از گوشت جدا کن

پسر جان این مَرَض واگیردار است
به دردِ خود مرا کم مبتلا کن

@@@@@@@@@@@@@@

* : هیچ نیازی به اعرابگذاری کلمه‌ی 《پسرم》در مصرع اول و سوم نیست. چرا که از شاعر جماعت انتظار می‌رود که به راحتی تشخیص دهد که 《مردانت》را در مصرع پایانی این شعر چگونه باید خواند:
مهتری گر به کام شیر در است
شو، خطر کن ز کام شیر بجوی

یا بزرگی و عزّ و نعمت و جاه
یا چو مردانت مرگ رویاروی
(حنظله بادغیسی)
و یا هر شاعری بدرستی در می‌یابد که مرحوم زنده‌ یاد اخوان ثالث در شعر 《میراث》با کلمه‌ی 《پدرم》 چه کرده است. لیکن از این جهت که وقتی این سروده را بدون اعراب گذاری برای برخی از اساتید فرستادم بی هیچ تامّلی ایراد وزنی گرفتند!!!! بخاطر دفع و رفع چنین توهّمی و هم از این جهت که بویژه جوانتر‌ها دریابند که در سبک خراسانی از این قبیل ظرفیت‌های زبانی بخوبی بهره‌برداری می‌شده است و می‌شود، علامت گذاری کردم. باستان‌گرایی و باصطلاح آرکائیک گاه لازم و ضروری می‌نماید. و الا دوستان و فرهیختگان عزیز بخوبی واقفند که تغییر یکی دو مصرع برای هر شاعری از جمله کمین کار دشواری نیست.

 

 

 

نظرها
  1. طلعت خیاط پیشه

    شهریور 4, 1401

    استاد حاج محمدی ارجمند
    درود بر شما
    وجودتان نعمتی است برای آموختن
    در پناه خدا پاینده باشید
    🙏🌺🌺🌺

    • ابراهیم حاج محمّدی

      شهریور 4, 1401

      درود بر سرکار عالی🙏🙏🙏🙏
      بزرگوارید شما🌹🌹🌹🌹🌹
      زنده باشید 🌺🌺🌺🌺

  2. الیاس امیرحسنی

    شهریور 4, 1401

    درود برشما استاد عزیز
    زبان و بیان هردو عالی
    ان شاءالله خدا به پسرتان زنی خوش دل عنایت فرماید .🌺🌺🌺🌺🌺

  3. سیاوش آزاد

    شهریور 15, 1401

    سلام طیب الله
    شرط ازدواج با زیبارویان زیبارویی نیست
    در این بیت آیا سکون دو میم در مشئومم خلاف قاعده است
    بگو چرا تو مرا بی وفا سیا کردی
    درین حقیقت مشئومم سالها بی هنگ

    • ابراهیم حاج محمّدی

      شهریور 18, 1401

      درود. در اصل شعر 《مشئوم》با یک میم باید باشد تا صحیح باشد. جز این باشد نه تنها خلاف قاعده بلکه اشتباه است.🙏🙏🙏🙏🙏

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا