🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 مثنوی درد 6 ( گودالهای فقر )

(ثبت: 245026) بهمن 23, 1400 

 

اینهمه مردم که با انبوه رنج
سفره ی اندوه خود بگشوده اند
اینهمه گودال ِفقر و اضطرار
زیر پای ناتوانان کنده اند

اینهمه فریاد خفته در گلو
کز نبود عدل در دل داده اند
نا امیدانه سپارند روز و شب
دست خالی خاک بر سر کرده اند

پس کجاست آن عدل جاری علی ع
اینکه روز ملتی شب کرده اند
تا به کی مستی ِصاحب منصبان
ظلم ِ چندین ساله برهم کرده اند

سفره ی رنگین صاحب ثروتان
با حرام و رشوه همره کرده اند
اینهمه دلال با دوز و کلک
قوت مردم را چه غارت کرده اند

تا به کی چشم بند بر چشمانتان
تا به کی تسهیل در احکامتان
تا به کی خمیازه بعد از نشئگی
تا به کی گفتار از ارزش تهی

این شکافهای عمیق تا چند متر ؟
گوشهای کَر شده تا چند ماه ؟
چشم های کورتان تا چند سال ؟
مغزهای بی تعقل تا کجا ؟
اینهمه نامردمی , تا نا کجا ؟

 

 

 

 

نظرها
  1. خسرو فیضی

    بهمن 23, 1400

    . با سلام و درودهایم اهورایی 🌺
    .
    . آتش بگیر تا که بدانی چه می کشم
    . احساس سوختن به تماشا نمی شود . . صائب تبرزی
    .
    . استاد گران اندیش . شاعر مردمی که بیت بیت سروده گویایت درد را فریاد کرده است .
    . سروده ای که اشک بر چشمان می آورد
    . و بغضی فرو خفته و سنگینی دردی که دماوند را حقیر می شمارد .
    . آه . . چه باید کرد . . و چه باید گفت ؟؟؟
    . استاد میمانی تا همیشه که مردم را در کنارت داری
    . 🌺🌺🌿🌿🌹🌹🌿🌿🌺🌺

    • هزاران سپاس از ابراز توجه جنابعالى به مقوله ى مهم نوعدوستى و عدالت محورى
      بينهايت روح بلند و متعالى شما برادر گرانقدرم را مى ستايم
      به مهر الهى شادمان باشيد

  2. سیاوش آزاد

    بهمن 23, 1400

    سلام گاه عرضیاتی دیده میشود که می بایست از پیرامون درخت ذات زدوده شود البته موجبه جزئیه اثر میتواند صادق باشد و لکن کلیه نه

    • هزاران سلام
      نسبت مطرح است نه قطعيت
      اما درصد نسبتها آنقدر بالاست كه قابل تحمل نيست براى كسانى كه لحظاتشان در ناعدالتى سپرى شده و مى شود و قلم رسالت توبيخ عاملان را داشته و دارد و سكوت ، نوعى قبول ظلم به محرومان تلقى مى شود
      همواره خوبيها جاريست و قابل تقدير ولى عدالتى كه قرآن تاكيد دارد اساسى ترين موضوع حيات ماست
      تشكر از اهتمام شما بزرگوار

      • سیاوش آزاد

        بهمن 23, 1400

        اینکه درصد نسبتها چقدر است نسبی است شما بالا میزنید دیگری متوسط و سیاوش شاید کم

        • جناب سیاوش :
          فساد یک موردش هم زیادی است و نبابد دست کم گرفت و در جهت ریشه کنی آن باید کوشید.

          • سیاوش آزاد

            بهمن 24, 1400

            احسنت ولی یک مورد یک مورد است صد تا صدتا و هزارتا هزارتا

  3. فریبا نوری

    بهمن 23, 1400

    درود جناب مروج همدانی گرانقدر

    اندیشه انسانی و احساس همدلی و همدردی اجتماعی تان همیشه زیباست

    🌷🌷🌷🌷🌷

  4. درود بیکران جناب مروج همدانی و سپاس از دغدغه هایی که هم در دل دارید و هم می سرایید.
    🌹🌹🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا