🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 مصالح بیت

(ثبت: 256947) اسفند 15, 1401 

مصالح بیت

عمر خود را پای عشقت نازنینم باختم
گرچه با هر تار مویت شعر عشرت بافتم

چنگ در هر تار زلفت گام شادی طی نمود
من ولی با درد هجران بیت خود می ساختم

درد خشتم بود و آجر رنج و غمهایم ملات
بیت خود با این مصالح در دلت پرداختم

در قمار زندگی همواره عشقت برد و برد
قام خود در این زمین پیوسته بد انداختم

گاهگاهی رود مهرت از کویرم می گذشت
غیر از این میبود اگر، در بادیه می تافتم

هر زمانی می ربودم بوسه از رویت به خواب
صبح در بستر هزاران برگ گل می یافتم

خواهش دیدار بود و بوسه ات حسرت به دل
اینچنین در بوتهء هجران تو بگداختم

چون خبر آمد که راضی را به سویت خوانده ایی
بیخود از خود واژگون سر را زپا نشناختم.

 

سیدرضاموسوی راضی
غزل در بحر
رمل مثمن محذوف

 

 

 

نظرها
  1. طارق خراسانی

    اسفند 15, 1401

    درد خشتم بود و آجر رنج و غمهایم ملات
    بیت خود با این مصالح در دلت پرداختم

    سلام درود غزل زیبایی ست
    لذت بردم

    در پناه خدا 🌱🌹👌👌👌👌🌹🌱

    • سید رضا موسوی راضی

      اسفند 19, 1401

      💙💜🤍❤
      🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻
      نوش نگاه مهربانتان.
      سپاس از محبتهای شما.

  2. طارق خراسانی

    اسفند 15, 1401

    با سلام مجدد خدمت جناب راضی
    عزیز جان دوباره با دقت بیشتری غزل زیبای شما را خواندم و دیدم قافیه ها صحیح نمی باشند مثلا ساختم با بافتم، تافتم نمی تواند قافیه شود.

    • سید رضا موسوی راضی

      اسفند 19, 1401

      🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻
      🌹🌹🌹🌹
      با درود و سپاس از دقت نظرتان استاد جان… بر اساس دستورالعملهای پیشینیان که قافیه کردن واژگانی چون ؛ رفیق و دریغ یا فراغ و فراق را بکلی غلط دانسته اند دقیقا حق با شماست لیکن امروزه که در زمان تقطیع تکیه بر آنچه شنیده میشود دارند این گونه موارد مجاز شمرده شده ولی بنده با شما کاملا موافقم که در سرایش شعر کلاسیک باید شیوه های کلاسیک مراعات شوند لیکن استاد جان قطعا اذعان دارید که دامنهء واژگان در این قافیه بسیار محدودست و با اندکی مسامحه و اغماض میتوان این نقیصه را بر این بی مایه بخشید.
      با سپاس دوباره از وجود ذی جودتان .

  3. طلعت خیاط پیشه

    اسفند 16, 1401

    درود بر شما
    بسیار زیبا سروده اید
    🙏🌹🙏🌹🙏💐🌿

    • سید رضا موسوی راضی

      اسفند 19, 1401

      🌹🌹🌹🌹
      🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻
      درود فروان بر شما و سپاس بیکران از مهر نگاهتان. زنده باشید و پرفروغ.

    • سید رضا موسوی راضی

      اسفند 19, 1401

      🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻
      🌹🌹🌹🌹
      درود و سپاس بانو.
      تندرست باشید و درخشان.

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا