🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 مِنَصَّة خطابيه

(ثبت: 251418) شهریور 28, 1401 
مِنَصَّة خطابيه

 

آی فلانی
جناسِ تامِ دستمالِ فاستونی
دور از چشمِ باد
می‌تکانی هم‌جنسِ مگس
مُقَرنَس بالِ مقدّسِ گنجشک را در قفس
می‌ترکانی خرزهره
در سجافِ نافِ پستو
زَهــرهٔ نازُکادلِ نارنجیِ فنج
_ مگر بویِ زُهمِ رختارخت بر گِلِ میخِ بهمانی!

آی پاپیِ منقارِ عنقا و ابابیل
لاشخورِ چرک‌نویسِ چنگالِ دور از قاف
دگردیسیِ کرکسانه
فحشِ پرسنلیِ فسیلِ خونابه خورده از
جیغِ شمشیرِ چنگیز
ماتِ دوستیِ طاقدیس و ناودیسِ سجیل
فامیــلِ دورِ تُندِ سکانسِ نزدیک به قابیل
چیزخورِ لیز خورده از
تیک‌‌تاکِ دقُ‌البابِ ساعتِ بی کوک،
بی کیِ تمـرینِ تحسینِ شاخِ آفریقا
چه می‌خواهی از لیقهٔ پَر طاووس
از جناحِ چپ و راستِ چشمانِ پلنگ و کرگدن و آهو
از هَساپَسایِ ختنهٔ عاجِ فیل
از آخرین وصیّتِ ببر در خلعتِ پوستِ قبر!

 

 

بریز در دهان‌درّهٔ آوانگاردِ “سن لوران”
ناشتا
ارتفاعِ پَستِ خوداخود را
دور از جانِ خاطرِ زخمِ فلسِ ماهی
به‌جایِ باج‌خواهی از
کوه و سرو و تاجِ کاج
پشتِ پشتک‌وارویِ پلکِ کلاجِ تانک
نشئهٔ مرفین
ترکید اگر در زیرگذرِ زیرا
بالونِ سوراخ‌سوراخِ خلسه‌ات
خلاصه منفرجه و حادّه
بیا به نبشِ میدانِ جمجمه‌ٔ جادّه
ببین خورجینی بر زانویِ تاریخ
داد می‌زند جورچینِ بحارُالدوله
پوسترِ اصولُ‌السلطنه
پرترهٔ میرزا اسفارُالفلسفه
به نرخِ گرسوزِ زرِ پرتقالیِ روز!

 

 

بی، بی بیِ بُردارِ برمودا
_ بی متمّمِ مای بی بی
بدونِ سیاستِ گوژپشتِ کیا بیا
بیا بردار
بگیر بدونِ زیرنویس
مُبریٰ از فیشِ پی‌نوشتِ بانکی یانکی
زیرِ دندان فَقراتِ پُر فِرقهٔ اشتباهِ اشباحت برو!
برو بی کیِ آن‌که
چاق کنی در کنارِ درختِ سدر و کُنار
چُپقِ مشتِ پوچِ مانکنی را
که سرانگشتِ اسکلت‌زایِ اشارهٔ مشتمالش
همراهِ دزدِ بغدادِ چشم چشم دو ابرو
پارو می‌کند تناتنِ ظنانه را
عریان در غلافِ مضافٌ‌ علیهِ نصفه‌نیمهٔ ویترین
دچارِ اشتهایِ جهازِ هاضمهٔ جذام و زکامِ جایزه
درگیرِ مُخمرِ زِهازِه شقاقلوس!

 

 

آی فرعونِ فلانی
مخلوطی از شناسنامهٔ برهوت
شرم کن از سفیدیِ اسفنجِ توت
از لبِ جیرِ سرخِ شاتوت
کابینهٔ برزخ!
_ دست نبر بر کُلونِ زنجیرِ چرخ
گرداگردِ بی دست و پاییِ فرمان نگرد!
نکند متر کنی شقیقهٔ شیههٔ ترمز را
نکند با خُرخُرِ خِرخِره
به نفعِ نفخِ نخ و سوزن و قِرقِره
بچاقی با غِرغِره
عددِ پیِ پُر تراکمِ استخوانِ دنده را
عاجلاً می‌زند بر ملاجِ در حالِ حراجت
_ زبانِ رسمیِ استهزایِ کلاج

 

 

در ثلثِ مثلثِ اهرامِ بی ثلاثه
خلاصه بگو:
اندازهٔ نمرودِ جنازه
_ لاٰادریٖ!
سر به‌زیر
ظنِ اجلِ بگیر!
گُمــاگُم
لُختالُخت
میانِ لوله‌تفنگِ پیژامه‌ات
مِثلِ نموریِ نمرهٔ ته‌استکانیِ صفر
شکلِ نعــل‌ُالسلاطین
مانندِ جعل‌ُالممالک
هم‌طرزِ رفتارِ مردارِ سگِ ولگرد
از دالانِ بالاپایینِ مرگ
به دقّتِ مغچهٔ ِدقیقه
مشغولِ بع بعِ پسامدرنِ گوسپندان
بعد از توهُّـمِ چوپانِ دروغ‌جو
زیرِ زبرِ چیزِ تیزِ زنده باد گربه بمیر!

 

 

آی تو!
دیو و ددِّ بی حقِ وِتو
خارزارِ بی آبادی
بد رد دادی!
ــــــــــــــــــــــ
سیدمحمدرضا لاهیجی
ساکوتی.هند
ـــــــــــــــــــــــ

پ ن:

۱- خطاب به وحوش داعشی

۲_ ارجمندشاعر و مهربان‌ادیبِ گل‌اندیش
اثر دارای اغلاطِ املایی نیست لذا درصورتِ خواندن لطفاً به مفهومِ، معنا، وَ تفاوتِ زن و ظن، بی وطن کردنِ افعال و کلمات، بهره‌مندی اثر از فرمولاسیون، دیالکتیک و… التفات و توجّه فرمایید، سپاس‌گزار و خاکسارم!