🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 درس آخر

(ثبت: 248341) خرداد 16, 1401 
درس آخر

درس دهم
رقص معنا

سلام
این آخرین درس از پارت اول خواهد بود . و انشالله در پارت دوم که در مرداد یا شهریور برگزار می شود ، ۹ جلسه ی دیگر با دوستان صحبت دارم . اما راجع به بحث آهنگ در شعر حرف زدیم و آهنگهای کناری و درونی و بیرونی را به اختصار بررسی کردیم . دکتر شفیعی کدکنی معتقد بود ، برخی از آرایه های معنوی در شعر ، تولید آهنگی خاص می کنند که از آن با نام ” موسیقی معنوی ” یاد می کرد .
برخی از این آرایه ها را مرور می کنیم :

طباق :

یعنی اگر در شعرت کلمه ی سرما را به کار بردی ، حتما از گرما نیز یاد کنی .‌ طباق آوردن دو کلمه ی متضاد است در شعر که باعث التذاذ شود :

دوستش می‌دارم
چرا که می‌شناسمش،
به دوستی و یگانگی.
ــ شهر
همه بیگانگی و عداوت است. ــ

مرحوم احمد شاملو با آوردن عداوت و دوستی در اینجا در واقع آرایه ی طباق را به کار برده اند .

۲- تلمیح

هرگونه اشاره به رویدادهای تاریخی و اساطیری در شعر را تلمیح می گویند :

آه ابراهیم
بت تراش عاصی که اصنام بابل
هنوز از هیبت نامت
به شب
کابوس تبر می بینند

یا :

من ملک بودم و فردوس برین جایم بود
آدم آورد سوی این دیر خراب آبادم

حافظ

۳- اغراق

اغراق در کلام جایز نیست اما در شعر زیباست . اغراق ( غلو ) یعنی چیزی را بیشتر از واقعیت نشان دادن . مثل گرز نهصد من رستم

مثلا اینجا غلو ( اغراق ) به کار رفته :

مرد بودم
و دشت بی غزال
اقتدا می کرد به سینه ام
مرد بودم و کوه وام می گرفت از بازوانم
آه مرد بودم و پیاله ی پرهیز
در مشت خشمم می شکست
و یک موی سبیلم
به صد سرود رسوا می ارزید …

بیشترین اغراق ادبیات فارسی مربوط به شاهنامه است :

شود کوه آهن چو دریای آب
اگر بشنود نام افراسیاب

۴- مراعات نظیر

یعنی رعایت کردن چیزایی که در یک منظره ی ذهنی جا بگیرند . مثلن در این شعر سعدی ، پیری و کودکی و جوانی را همزمان آورده :

مِی با جوانان خوردنش باری تمنا می کند
تا کودکان در پی فتند ، این پیر دُردآشام را

آرایه های معنوی البته باز هم هستند ، که در پارت دوم بررسی خواهند شد . شفیعی کدکنی از این آرایه ها به عنوان موسیقی معنوی شعر یاد می کرد و البته بسیاری نیز با این تفکر ایشان توافق نداشتند . شعر سپید بیش از شعر کلاسیک به چنین معناها و تکنیک هایی نیازمند است ، زیرا اساسا شعر چه به صورت آواز و ترانه و چه به صورت دکلمه خوانده شود ، از موسیقی بی نیاز نیست . در شعر کلاسیک ، کلمات در شعر می رقصند و ایجاد طرب می کنند و در شعر سپید و پس از آن ، این معناها هستند که می رقصند . من فکر می کنم درس را باید همینجا نگهدارم . و باقی آن را به زمانی موکول کنم که در شما شوقی و در مانا ذوقی پیدا شود . از طرفی یاد او در دلم آمد و شرط ادب برای دلداده آن است که جانب حرمت دلدار نگهدارد . پس بایسته تر آنکه مدتی به اعتکاف و سکوت بگذرد …

از اینکه تحمل کردید سپاسگزارم
دوستدار شعر و ادب ایران زمین
مانا

 

 

نظرها
  1. سیاوش آزاد

    تیر 4, 1401

    سلام بر مانای گرانقدر
    شاهنامه شریف از منظر سپیدسرایان گرانقدر بیشتر شعر است یا نظم؟
    سوال بعد آیا آرایه هایی هست که جدیدا اختراع شده باشد و قدما ذکر نکرده باشند؟

  2. سلام و درود

    دستمریزاد و دلنمیراد

    تقدیمی : 🌷

    پیروی از آن ولی کن ای رها
    رهنما استاد بودش بین ما

    جز یکی راهی نباشد در جهان
    انتخابی مستقیمی راه را

    ولی اله بایبوردی

    09 / 07 / 1401

    🍃🌿💐🌿🍃

  3. شاهزاده خانوم

    آذر 8, 1401

    درود بر جناب مانای آزاداندیش 🌹
    چه خوب بود این درسنامه..👏👏👏
    من همش میگفتم موسیقی معنوی یعنی چی..
    سپاس برای اشتراک دانسته‌هایتان..
    در پناه خدای مهربان باشید 🌹

  4. سلیم حمادی

    شهریور 22, 1402

    مهرداد عزیز
    همه ی ۹ جلسه مطالب ارزشمندت را بااشتیاق خواندم و واقعا استفاده کردم و آموختم .چقدر این کارت ارزشمند و پسندیده بود و ما چقدر به این دست کلاسهای آموزشی نیاز داریم قطعا بادانستن این معلومات شاعر با مهارت و دانش بهتری شعر می‌سراید و لغزشها وایرادها کمتر میشود
    حتما بقیه ی مطالب رو هم در هرزمان که خودصلاح می‌دونی برای استفاده ی همه دوستان منتشرکن تا بیشتر از معلومات ارزشمندت بهره مند بشیم

    موفق باشی دلاور

  5. زهرا وهاب

    مهر 22, 1402

    درودها استاد پس اینجا یک آموزشگاه کامل شعر و ادبیات هستش یک دنیا ممنونم

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا