🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 جان و جهان توراستے بابابزرگ ڪجاستے؟

(ثبت: 260486) خرداد 11, 1402 
جان و جهان توراستے بابابزرگ ڪجاستے؟

صبحِ بہ‌خیالم خیلے زود
وقتِ وقفِ سڪتۂ سوّمِ ابرِ عابر
دقیقۂ نصبِ تابلوےِ یورتمۂ اسب
لحظۂ خاصِ خط‌خطے شدن اعصابِ چراگاهِ دشت
میخڪوبِ پیپِ‌ پدربزرگ
یادمانِ مجسمۂ توتون
یا یادگارِ مرگِ برگ برگِ سیگارِ برگ
_ در جمجمۂ زیرسیگارے‌اش
خیسید چشم‌زارم!

همراهِ چشم بہ‌راهےِ مزارشریفِ مزرعہ
همانندِ سندرمِ گندم
هم‌زمان با خشڪِسالےِ دخترِ رز
_ گُل‌‌بانوےِ باغچہ
تمرّدِ یاسِ حسّاس از خوردنِ آب و آفتاب
تبخالِ حُسنِ یُوسُف
_ گل‌خاتونِ گلدانِ حیات‌خلوت
سمفونےِ سڪوتِ خانہ
قنوتِ صندلےِ خیلے خیلے خالے
دودے شد باورم!

پروانه‌ها دور تا دور سرم
اُپرا خوان مُردند!
با وَرم
پروار شد فصلِ پنجم غصّہ
خستہ
دستہ دستہ ڪلاغِ خبر
از خیابانِ خاطرم
_ خاطراتم گذشت
بستہ بستہ
مُشت‌مشت
خوردم قرصِ ماه‌‌سالِ تنهایـے!

آه! آقا جانم
جانم
جانم
جانم
دنبالِ نگاهِ حلالت مے‌گردم
بگو‌: بـے هیچ‌ڪس پس ڪجایـے؟
حوالےِ لبخندت بیا ما را
حسابـے هرس ڪن!

ــــــــــــــــــــــ
سیّدمحمّدرضا لاهیجے
ساڪوتے. هند. دهلے‌نو
ــــــــــــــــــــــ

پ ن‌:

زبانِ فارسے و شعر و تبِ طب، وَ هر چہ
دارم از صلابت و ملاحتِ محبّت توست
تا همیشڱےِ زندڱے از تو سپـــــاسگزارم!

 

 

 

نظرها
  1. گاٰت
    گُوتام
    چُگُر

    را اگر دلخواه‌تان بود در کتابِ

    رام بوهاورا

    مطالعه بفرمایید
    از سه منظرِ نظر

    یک

    اوزان افاعیلی ابتدا به ساکن از کدام جایگان برخاسته

    دو
    سپس کلام در این کتاب و شواهدش بر گان چه تعریفی آورده

    سه وزان پس سه گانی آیا امروزی ورزست یا پیشدادی‌ست

    وَ اگر استدلال کتاب برای‌تان مقّوی بود و قابل قبول آیا سه‌گانی یا سه‌لختی چهرگی‌‌اش از هر حیث، چه در وزن و چه در فروض دیگر به کدامین زیستن و چیستن است!

    گاهی باید خواند بعد حکم صادر و ان‌قلت آورد!

  2. هنر حتی در گیرایی رو به پیری و میراست، آنچه نمیرد و فنا نپذیرد شعور هنری‌ست و با خبری از چه باشد هنر

  3. لذّتِ صبحانه‌ خوردن با تو رفت از دست، حیف

    دیر فهمیدم که خوابِ بامدادی خوب نیست

    کبری موسوی قهفرخی

    میزِ دل یکریز از خورشیدِ چشمت پُر شد و

    اینهمه شادی برایِ من زیادی خوب نیست

    سیدمحمدرضالاهیجی
    ساکوتی.هند