🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 دانا

(ثبت: 251300) شهریور 26, 1401 

 

در طریق انجمن دانا ادیب خوش نظر
گفت با من کیف حالک گفتمش خوبم پدر

گفتمش چونی کجایی کشید آه از نهاد
گفت دارم کاسه دل را پر از خون جگر

از بده کاری طلب کاری رسیده وقت آن
هستی ام گیرند و سازندم بخواری در به در

گوچه راهی پیش گیرم تا نیفتادم به چاه
گوپس از مرگم چه خاکی ریزدم بر سر پسر

بارها دل آورد راز نهانم بر زبان
بارها جان گوید از تطویل حالم مختصر

چند از بینوایی کن نوایی همچو نی
تا به کی در نای داری سر نی را مستتر

چنگ بگشا در بر چنگی که در چنگال غم
چنگل چنگی ز چنگ چنگ گردد باخبر

من که عمری یک سرافراز ز پا افتاده ام
گوهری باید که داند گوهر هستم یا حجر

شاعران استاد دانشگاه روحنداز چه روی
خوانشان از خون دل گسترده دارد ماحضر

در نوا کن از نیم نایی که شاید از دمی
نی ز شکر کام یابد نی ز گفتار شکر

این بگفت و لعلش از گوهرفشانی شد شبه
یعنی افسرد و مرا بر نوش جان زد بیشتر

اف براین دنیا که با هر انقلاب و اتفاق
روز دانا را نماید هر دم از شب تیره تر

اف براین دنیا که دانا را به جرم عقل و فهم
یا دهد ویرانه منزل یا در آبادی خطر

اف براین دنیا که هرکس شد سرافرازش به تخت
سخت هر دانا در آمد بخت هر کوته نظر

اف بر این دنیا که هر جا پا نهد فرزانه ای
عاقبت مجنون شود از گفتگوی بی ثمر

اف براین دنیا که با این ساز و برگ و آب و تاب
حاصلی از کشت خیرش بر نخیزد غیر شر

ای دنی دنیای دون پرور نیی گر حیله باز
روبهان را از چه داری در لباس شیر نر

تا به کی در انزوا خواهی ادیبان سترگ
چندافروزی پی نابودی ایشان شرر

کیست تا زخم روان را بی سخن مرهم نهد
کیست تا درد درون را آورد دارو ببر

در جهان دارا اگر دارای جام جم بود
از چه مرآت سکندر را دهد بر کوزه گر

در جهان گر حشمت الهی سلیمانی کند
بر ادیبان آصفی شاید نه بر هر بد گوهر

یک جهان ناگفته دارد این ذکاوت با سپهر
ترسم آخر ناتمام افتد سر دارش گذز

 

محمدرضا ذکاوتمند

 

 

 

 

نظرها
  1. فریبا نوری

    شهریور 26, 1401

    اف براین دنیا که دانا را به جرم عقل و فهم
    یا دهد ویرانه منزل یا در آبادی خطر

    درودها جناب ذکاوتمند گرانقدر
    شعری که از دل برخاسته لاجرم بر دل می نشیند اگرچه آن دل، دل خون باشد

    🌷🌷🌷

    • محمدرضا ذکاوتمند

      شهریور 26, 1401

      درود بر شما بانوی عزیزمحترم
      با سپاس از محبت سرکارعالی
      آرزو میکنم همیشه دلتون شادو لبتون خندان و‌تنی سلامت داشته باشید.
      💐💐💐💐

  2. حسین شیرکوند

    شهریور 26, 1401

    🏵️🌿💐🏵️🌿💐🏵️

  3. طلعت خیاط پیشه

    شهریور 26, 1401

    جناب ذکاوتمند
    درود بر شما
    بسیار زیبا از مشکلات دنیا و بی مهری او سخن گفته اید.در پناه خدای مهربان از هر گزندی در امان باشید
    🙏🙏🙏💐💐💐🤔

    • محمدرضا ذکاوتمند

      شهریور 26, 1401

      درود بر شما سرکار خانم خیاط پیشه
      سپاس از محبت شما
      همیشه شاد و سلامت باشید💐💐💐💐

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا