🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 دروغِ سر فتنه

(ثبت: 248335) خرداد 16, 1401 

 

مباد یا رب به کِذْب و بهتان  فروغِ آئینه زنگ گیرد
صفایِ باطن نَمی کُدُورَتْ زِ تیرگی‌هایِ أَنْگ گیرد

به گوشِ حیرت نیوشِ انسانِ پاکْ طینت مباد یا رب
دروغِ سرفتنه‌ آشکارا طَرَب از ایجادِ وَنْگ گیرد

دروغْ پردازِ فِتْنه جُو را ذلیل کن چون که با دروغش
سِرِشتِ رَأفَتْ مدارِ انسان سُراغ از آیینِ جنگ گیرد

«درین‌ جنون‌زارِ فِتْنه سامان‌، به شُعله‌ کارانِ ‌کِذْب و بهتان
مَجُوش چندان‌ که عالَمی را نَفَس به دودِ تفنگ ‌گیرد»*

به تک سوارانِ کِذْبِ عُریانْ همیشه لَعْنَت فرستَد انسان
چرا که شیطان زِ ِکارِ آنان چراغِ جادو به چنگ گیرد

ز فِتْنه سامانیِ خَبیثان همیشه دل را حَذَر ِبِوَرزان
امان از آن لحظه‌ای که انسان حقیقتی را جَفَنگ گیرد

به پاکدامانی ِزبانت ببال اگر  حقمدار هستی
که قَلبَت از آن صفای عُریان – ودیعه‌ای بی درنگ-  گیرد

مجالِ حیرَتْ ندارد انسان به عمرِ کوتاهِ خویش هرگز
چرا نباید حقیقتی را بَشَر به آغوش،  تنگ گیرد

به ذاتِ آلوده با دروغ آدمی ندارد شرف به حیوان
به خُدْعه روباهِ پیر شاید تواند آری پلنگ گیرد

بصیرت است از گزندِ هر کِذْب أَمانِ انسانِ پاکْ سیرت
بدین بصیرت  دروغ گویی چگونه باج از زرنگ گیرد؟

فراهم استَتْ به یُمن ایمان رهایی  از کید و مکر ِشیطان
فروغ ِخورشیدِ نورْ برهان مگر ز ظُلمت چه رنگ گیرد؟

اگر بر افرُوزَد آدمی در دلش فقط شوقِ معنویّت
به بر عروسِ مصونیت از گزَندِ شیطان قشنگ گیرد

مگر شَر انگیزی‌ای مُبَرْهَنْ‌تر است آیا در این جهان از
دروغِ محضِ تباهکاران که دل از آن آذرَنگ گیرد؟

ز کاسه لیسیِ بزم ِشیطان دروغ گویان چه طَرْفْ بندند؟
کسی‌ست عاقل که هرگز آنی نَه سَر به آماجِ سنگ گیرد

مباد یا رب به کِذْب و بهتان  فروغِ آئینه زنگ گیرد
صفایِ باطن نَمی کُدُورَتْ زِ تیرگی‌هایِ أَنگ گیرد

* بیتی به وام از حضرت بیدل

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (3):

نظرها
  1. طارق خراسانی

    خرداد 16, 1401

    مباد یا رب به کِذْب و بهتان فروغِ آئینه زنگ گیرد
    صفایِ باطن نَمی کُدُورَتْ زِ تیرگی‌هایِ أَنگ گیرد
    سلام و درود
    قدر این شعر نفیس را کسی می داند که به تهمت گرفتار آمده باشد.
    گاهی زهر تیغ تهمت بقدری دردناک است که مرگ در مقابل آن عافیت است.
    طعم این زهر را چشیده ام.
    دست و قلم استاد گرانمهر را از دور می بوسم.
    در پناه خدا 🌿🌹❤️👌👏👏👏👏👏👌❤️🌹🌿

  2. طلعت خیاط پیشه

    خرداد 16, 1401

    استاد ارجمند
    مثل همیشه زیبا سروده اید
    درود برشما
    👏🌹👏

  3. حسن مصطفایی دهنوی

    خرداد 17, 1401

    سلام و درود استاد گرانقدر
    بسیار عالی است
    سربلند و پاینده باشید
    🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

  4. سیاوش آزاد

    تیر 1, 1401

    سلام آغاز فصل زیبای تابستان و بلندترین روز سال مبارک باد
    سوالی از محضر دوستان می پرسم
    چرا در وصف تابستان شعر چندان گفته نمی شود و ظاهرا از آمدنش خوشحال نمیشوند و تبریک نمی گویند؟

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا