🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 ز روی و حُسن تو، الله الله!

(ثبت: 245045) بهمن 13, 1400 

ز هجرت در دلِ عاشق، فغان هست
به دیده کوهی از آتش فشان، هست
بجز تو لطف و نازِ دیگران هست

مرا خود با تو چیزی در میان هست
و گر نه روی زیبا در جهان هست

منم آری امیرِ عشق بازان
مقیمِ کوی پاکِ دلنوازان
الا ای پادشاهِ سر فرازان

وجودی دارم از مهرت گدازان
وجودم رفت و مهرت همچنان هست

به دل باشد بسی غوغای عشقت
شد آن آب از رُخِ رسوای عشقت
منم پیدا و نا پیدای عشقت

مبر ظَن کز سرم سودای عشقت
رود، تا بر زمینم استخوان هست

مکن با من نگارا سرگرانی
به سر دارم هوای مهربانی
من و این رسم و راهِ جانفشانی

اگر پیشم نشینی…، دل نشانی
وگر غایب شوی، در دل نشان هست

به لفظی خود نشاید، شَرحِ حُسنت
به جان دادن، بباید شَرحِ حُسنت
به کژ ترسم، در آید شَرحِ حُسنت

به گفتن راست ناید شَرح حسنت
ولیکن گفت خواهم تا زبان هست

پس از تو از تو ماند بس حکایت
به مانندت ندیدم… ، از نجابـت
قیامت خوانمَت؟ یا سرو قامت ؟

ندانم قامت است آن…، یا قیامت !!
که می​گوید چنین سرو روان هست

ز روی و حُسن تو، الله الله!!
شکرخندی و لب هایم شکر خواه
به در گاهِ تو، کی دارد کسی راه

توان گفتن به مَه مانی…، ولی ماه
نپندارم…، چنین شیرین دهان هست

به خاک تو …، خوشا با سر فتادن
دل تَنگی به وصل تو گشادن
به خدمت پیش رویت ایستادن

بجز پیشت، نخواهم سر نهادن
اگر بالین نباشد، آستان هست

به کوی وصل جانان در خراسان
به دل گفتم نهم جان را چه آسان
شنیدم این سخن از جانب جان

برو سعدی که کوی وصل جانان
نه بازاری ست کان جا قدر جان هست

طارق خراسانی

 

 

نقدها
  1. سیاوش آزاد

    بهمن 13, 1400

    سلام
    یک) تفاوت فغانست با فغان هست در چیست؟
    دو) در رسوای عشقت مقصود عشق به تو است یا عشق تو در حالت دوم نسبت دادن رسوایی به معشوق رواست؟
    سه) ناپیدا
    چهار)سرگرانی
    پنج)مفهوم به لفظی… در مصرع اول آن بیت شیخ گفته است. با جان دادن هم نمیتوان شرح حسن کرد ضمن آنکه شیخ میگوید تا زنده هستم شرح میدهم ولی شما میگویید باید جان داد تا شرح داد مفهوم مصرع سوم هم فکر کنم در مصرع اول شیخ باشد
    شش)درگاه
    هفت)نقد استاد اقتداری را کجا توان یافت

    • طارق خراسانی

      بهمن 13, 1400

      سلام بر سیاوش عزیز
      وقتی در پای شعری حاضر و نقدی را قلم می زنی شک ندارم شعر راه تعالی خود را آغاز خواهد کرد.
      ز هجرت در دلِ عاشق، فغان هست
      به دیده کوهی از آتش فشان، هست
      بجز تو لطف و نازِ دیگران هست
      مرا خود با تو چیزی در میان هست
      و گر نه روی زیبا در جهان هست
      اگر “است” جای هست بنشیند معنای باشد را می دهد، به عباراتی دیگر از هجرت در دل عاشق همیشه فغان وجود دارد.
      هست هم می تواند همان معنا را برساند اگر شما نظر دیگری دارید برای ارتقاء اثر بفرمایید.
      به لفظی خود نشاید، شَرحِ حُسنت
      به جان دادن، بباید شَرحِ حُسنت
      به کژ ترسم در آید شَرحِ حُسنت
      به گفتن راست ناید، شَرح حسنت
      ولیکن گفت خواهم، تا زبان هست
      مصرع نخست این بند تفاوت اندکی با شعر شیخ اجل دارد آنجا نشاید است و در مصرع شیخ راست ناید.
      شرح حسن با جان دادن را در طول تاریخ بشری دیده ایم، داستان شهادت ها از صدر اسلام تا به امروز ، شهیدان با شهادت خود شرح حسن معشوق را سروذه اند.
      به این مصرع توجه کنید
      به شادی در بر دلبر ستادن
      حالا اگر بشود :
      به شادی بر در دلبر ستادن بهتر است یا همان مصرع قبلی از نظر شما بهتر است؟
      مورد ناپیدا و پیدا
      به دل باشد بسی غوغای عشقت
      برفت آب از رُخِ رسوای عشقت
      منم پیدا و نا پیدای عشقت
      مبر ظَن کز سرم سودای عشقت
      رود، تا بر زمینم استخوان هست
      در ظاهر و باطن با تو هستم.
      درگاه فمر نمی کنم. مشکلی داشته باشد
      درگاه معشوق
      شکرخندی و لب هایم شکر خواه
      به در گاهِ تو کی دارد کسی راه
      ز روی و حُسن تو، الله الله!
      توان گفتن به مَه مانی، ولی ماه
      نپندارم، چنین شیرین دهان هست
      موزد 7 را باید پیدا کنم
      شکرخندی و لب هایم شکر خواه
      به در گاهِ تو کی دارد کسی راه
      ز روی و حُسن تو، الله الله!
      توان گفتن به مَه مانی، ولی ماه
      نپندارم، چنین شیرین دهان هست
      در پناه خدا 🌿🙏❤️🌿

      • سیاوش آزاد

        بهمن 13, 1400

        سلام متشکر
        مقصود تایپ درگاه و ناپیدا به صورت در گاه و نا پیدا بود و سرگرانی فتحه روی ی دارد

        فرق است میان آن که یارش در بر
        تا آن که دو چشم انتظارش بر در

        معنای آن مصرع برایم مبهم است لطفا توضیحی بفرمایید تا در بر یا بر در ش را مقایسه کنیم

        • طارق خراسانی

          بهمن 13, 1400

          سلام مجدد

          فتحه ی روی ی سرگرانی را الان دیدم حتما موقع تایپ خطایی صورت گرفته.
          بر در دلبر ایستادن یعنی دربان درگاه دلبر بودن
          اما مورد اول به شادی در بر دلبر ایستادن یعنی شانه به شانه او بودن
          من درخواستم از شما این بود که کدام زیباتر است؟

          • سیاوش آزاد

            بهمن 13, 1400

            سلام
            ستادن به معنی چیزی را گرفتن پنداشته بودم ولی به معنی ایستادن فکر کنم خیلی کهن باشد و مخاطب دچار ابهام میشود
            مطلب بعد در بر خفتن را شنیدم ولی در بر ایستادن شاید مرسوم نیست شاهد مثالی دارید مع الوصف بر در ایستادن شایسته تر بنظر میرسد گر چه در بر را بیشتر طالب بودم باری به بافت اثر نیز توجه شود که کدام یک به انسجام بیشتر اثر منجر میشود ماه رجب نیز رسید در شب آرزوها گرفتاران را محبت کنید دعا بفرمایید

          • طارق خراسانی

            بهمن 13, 1400

            سلام
            همیشه دعای گوی عزیزانم هستم
            شعر مرجع کهن است و باید سعی شود مخمس با همان زبان سروده شود ضمنا از نقد های شما سرسری نگذاشتم و چون اعتقاد راسخ به نقد دارم در برخی نکات مورد نظر شما تجدید نظر شد
            سپاس از اینکه هستید. 🌹🙏🌹

نظرها 15 
  1. صفا یغمایی

    بهمن 13, 1400

    درودجناب خراسانی عزیز
    خدا قوت
    زیبا ودلنشین بودوقابل تحسین
    دستمریزاد
    موفق باشیدوهمچنان پویا.
    🌺🌺🌺

    • طارق خراسانی

      بهمن 13, 1400

      سلامبر حضرت دوست

      سپاس از لطف و مهر حضورتان

      در پناه خدا 🌿🙏🌹❤️🌿

  2. محمدعلی رضاپور

    بهمن 13, 1400

    سلام و درود و ارادت و عرض ادب و خدا قوت ❤️🙏

    • طارق خراسانی

      بهمن 13, 1400

      سلام و درود بر جناب رضاپور نازنین

      سپاس از حضور گرمتان

      در پناه خدا 🌿🙏🌹❤️🌿

  3. عظیمه ایرانپور

    بهمن 13, 1400

    درود بر شما
    زیباست
    قلمتان سبز🌹

    • طارق خراسانی

      بهمن 13, 1400

      سلام دخترم

      سپاس از مهر نگاهتون

      در پناه خدا 🌿🙏🌹🌿

  4. نسرین حسینی

    بهمن 13, 1400

    درودها برشما حضرت خراسانی عزیز

    بسیار زیبا بود

    قلمتون ماندگار 🌺🌺❤❤

    • طارق خراسانی

      بهمن 13, 1400

      سلام بر گهربانوی شعر پاک

      سپاس از نظر و حضور گرمتان

      در پناه خدا🌿🙏🌹🌿

  5. درودها جناب خراسانی. مثل هر بار زیباست. قلمتان نویسا گرامی.
    🌹🌿🌿🌹

  6. عادل دانشی

    دی 24, 1402

    درود استاد خراسانی عزیز
    پس از تو از تو ماند بس حکایت
    به مانندت ندیدم… ، از نجابـت
    قیامت خوانمَت؟ یا سرو قامت ؟

    ندانم قامت است آن…، یا قیامت !!
    که می​گوید چنین سرو روان هست

    فکر کنم تضمین از دوبیتی مشهور باشد

    قیامت قامت و قامت قیامت
    قیامت کرده ای ای سرو قامت
    موذن گر ببیند قامتت را
    به قد قامت بماند تا قیامت

    بسیار زیبا سرودید ..پاینده باشید استاد
    🌸🌺🌷🌷🌹🌹

    • طارق خراسانی

      دی 24, 1402

      سلام و درود بر جناب عادل دانشی
      شاعر برجسته پاک

      سپاس از مهر حضور آن عزیز

      چه دوبیتی زیبایی

      در پناه خدا 🌱🌹🙏🌹🌱

  7. درود استاد
    مثل خودتان دلنشین است
    در سایه الطاف الهی سلامت و شاد باشید
    مهرتان ماندگار❤️❤️🌹🌹💐💐

    • طارق خراسانی

      دی 24, 1402

      سلام و درود

      سپاس از مهر حضورتان

      در پناه خدا 🌱❤️🙏❤️🌱

  8. فریبا نوری

    دی 24, 1402

    درودها مخمس بسیار زیبا و جانفزایی است

    • طارق خراسانی

      دی 24, 1402

      سلام و درود

      سپاس از مهر نگاهتان
      اگر این مخمس از دیدگاه آن بانوی فرهیخته زیبا و خوب شده است علتش دقت به نقد ها و بررسی معایب قبلی بوده است.

      در پناه خدا 🌱🙏🌹🌱

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا