🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 شعله‌وَر

(ثبت: 261546) تیر 11, 1402 

 

سینه‌ام را کرده آهی داغ‌پرور، شعله‌ور
بر دلم غم می‌کشد پیوسته خَنجَر، شعله‌ور

گفته دل تکبیرة الاحرامِ عشقی پر شَرَر
تار و پودم هست از این رو پای تا سر، شعله‌ور

طینتی آکنده از عشق است ما را، این شَرَر
تا ابد هست از ازل در سینه یکسر، شعله‌ور

عشق کامد ناگهان جان اوج می‌گیرد به عَرش
می‌کند پروازِ جان را بی‌امان، پَر، شعله‌ور

می‌تپد در سینه‌ام با شور مستی قلبِ من
موجِ عشقم در رگ است از بس شناور، شعله‌ور

خواند در گوش این سرودم خوش سروشی: مثلِ شمع
شِمّه‌ای از سِرّ‌ِ دل سَر در بیاور، شعله‌ور

بر نمی‌تابد مگر تر‌دامنی را چون که شمع
دامَنَش را می‌کند با اشکِ خود، تَر، شعله‌ور

اشکش آتشناک‌تر می‌ریزد از سوزی سَمِج
تا شَرَر در طینتش گردد تناور، شعله‌ور

در دلم از عشق اگر دلبر برافروزد شَرَر
می‌پسندم این شَرَر را چون سمندَر شعله‌ور

عشوه‌ می‌ریزد برایم زُبده دلبر تا کند
عشق را در سینه‌یِ من بارورتَر، شعله‌ور

 

 

 

نظرها 22 
  1. مهرداد مانا

    تیر 11, 1402

    سلام
    و یک سوال : غزل بی ردیف در شعر فارسی داریم ؟

    • طارق خراسانی

      تیر 11, 1402

      سلام مانا جان
      عجب سوالی!
      هرچه قدر دلت بخواهد غزل بی ردیف سروده شده است.

      می‌دمد صبح و کِلِّه بست سحاب
      الصَبوح الصَبوح یا اصحاب

      می‌چکد ژاله بر رخِ لاله
      المُدام المُدام یا احباب

      حضرت حافظ

      دیدی چو من خرابی افتاده در خرابات
      فارغ شده ز مسجد وز لذت مباحات

      از خانقاه رفته، در میکده نشسته
      صد سجده کرده هر دم در پیش عزی و لات

      حضرت خواجو

      چون زلف توام جانا در عین پریشانی
      چون باد سحرگاهم در بی‌سروسامانی

      من خاکم و من گردم من اشکم و من دردم
      تو مهری و تو نوری تو عشقی و تو جانی

      زنده یاد رهی معیری

      بر دل من گشت عشق نیکوان فرمان‌روا
      اشک سرخ من دلیل و رنگ زرد من گوا

      نیستی رنگم چنین و نیستی اشکم چنان
      گر بر این دل نیستی عشق بتان فرمانروا

      تا شدم با مهر آن نامهربان دلبر، قرین
      تا شدم با عشق آن ناپارسا یار آشنا

      زنده یاد ملک الشعرای بهار

      • مهرداد مانا

        تیر 11, 1402

        سلام پدر عزیزم
        خواستم درآمدی باشد بر پرسش دوم که به نظرتان اصرار شاعران بر سرایش غزل های مردف از چیست؟ و آیا محدودیت زبانی ست یا خاصیت شعر است ؟ یا آنکه به هرحال ردیف بخشی از مشکل وزن را به شکل پیش ساخته برطرف می کند ؟ یا دلیل دیگر دارد ؟

        می پرسم که دوستان به بحث ورود کنند

        اگر مدیر محترم مصلحت دیدند این پرسش و پاسخ ها را با تیک نقد نمایش دهند . هم اینجا و هم صفحه ی جناب خوش عمل عزیز

        • در شعر مردّف محتوا و مضمون وهرچه که هست سلیس تر و گوشنواز تر می نشیند.

          • معین حجت

            تیر 11, 1402

            سلام و درود بر استاد عزیزم جناب حاج محمدی …
            دستمریزاد بسیار عالی …
            و اما در مورد سوال دوست فرهیخته‌ام جناب مانا :
            آنچه در سروده، حال در هر قالبی در اولویت اهمیت است، غنای محتواست و در قالب سنتی نیز شاعر توجه می‌کند به این موضوع که آیا منظورش را با ردیف بهتر می‌تواند بیان نماید و یا بدون ردیف، در بسیاری موارد به قول استاد خوش عمل ردیف باعث سلیس ‌تر شدن شعر می‌گردد…
            اما در کل به نظر حقیر شاعر وقتی شعرش جوششی باشد دیگر توجه به این ندارد شعری که بر او الهام گردیده آیا ردیف دارد و یا خیر و این موضوع برایش اصلا در اولویت نخواهد بود …

          • سپاس حضرت دوست❤️❤️🌹🌹🌹🌹🌷پاینده باشید و شاداب🌹🌹🌹🌹🌹🙏

          • درودا حضرت استاد خوش عمل عزیز و ارجمند🙏🙏🙏🙏🙏🌹🌹🌹🌹🌹

        • طارق خراسانی

          تیر 11, 1402

          سلام مجدد
          استاد خوش عمل عزیز نظرشان این است :
          .در شعر مردّف محتوا و مضمون وهرچه که هست سلیس تر و گوشنواز تر می نشیند.
          .بنده ضمن تایید فرمایش ایشان به فرزند عزیزم می گویم شعر بیشتر اوقات جوششی ست و هنگامی پیر درون تصمیم به سرودن می گیرد شعر جوششی می شود حال اگر آن شعر جوششی مرَدَّف باشد دلپذیر تر می شود.لازم به ذکر است ردیف نه محدودیت زبانی شعر است نه خاصیت شعر بلکه مرَدَّف سرودن گاهی استادی می خواهد و کاری بس سخت و دشوار است مثلا فردی “دیده ” را ردیف شعر خود قرار می دهد شاعر باید برای دیده بگونه ای شعر بگوید که ردیف جوابگو و مکملِ مضمون باشد.
          ردیف زمانی ارزشمند و مؤثر است که بجا و مناسب به کار رود، ضمن آنکه نوع ردیف نیز در نشان دادن هنر شاعر مؤثر است.
          استاد کدکنی میفرماید:
          از نظر ایجاد ترکیبات و مجازهای بدیع در زبان- یکی از فواید ردیف تأثیری است که در ایجاد تعبیرات خاص زبان شعر و توسعه زبان شعر و توسعه مجازها و استعاره‌ها دارد .

        • درود بر شما

          ردیف نه تنها به آهنگ کلام شعر یاری رسانده و موسیقی کناری آن را فراهم می‌آورد و به جلوه‌های هنری شعر کمک می‌کند، بلکه می‌تواند زمینه‌ساز به‌کارگیری آرایه‌های ادبی و شکل‌گیری صور خیال در شعر نیز باشد. و دست شاعر را در انتخاب قافیه باز کند همچنین برای عیب‌پوشی از قافیه‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد
          علاوه بر این، ردیف مجموعۀ مصراع و بیت را تا حدودی دستورمند می­کند.
          بر خلاف باور حضرتعالی ردیف عیب وزن را بر طرف نمی‌کند بلکه از نظر حفظ وزن شعر نقش مؤثری دارد. هر بار که ردیف تکرار می‌شود، تعداد مشخصی از هجاهای وزن شعر نیز به شکلی هماهنگ تکرار می‌شوند که این امر هماهنگی خاصی به شعر می‌دهد. نمونه‌ی بارز این امر زمانی است که مانند همین غزل ردیف، دقیقاً تشکیل‌دهنده‌ی رکن پایانی وزن عروضی باشد.
          نقش زیبایی‌شناسی دیگری که می‌توان برای ردیف، برشمرد، پوشاندن عیب قافیه است. وقتی شعری ردیف داشته باشد، وجود قافیهٔ شایگان در آن کمتر به چشم می‌آید و شاعر به این شکل می‌تواند شعرش را بی‌عیب یا کم‌عیب جلوه دهد. همچنین استفاده از یک واژه برای قافیه در چند بیت، پسندیده دانسته نمی‌شود اما شاعر می‌تواند با استفاده از ردیف، این عیب را نیز از نظر بپوشاند. مصادیق هر دوی این‌ها در شعر شاعران بزرگ همچون سعدی و حافظ دیده می‌شود
          پیش از این گفته شد که ردیف می‌تواند در ایجاد صور خیال در شعر نیز نقش‌آفرینی کند
          به عنوان مثال با ردیفِ 《مانَد》یا 《کشید》محتوای مصراع‌ها و ابیات از تشبیه و استعاره غنی خواهد شد.
          در دیوان حضرت حافظ می بینیم که حافظ در یکی از اشعارش از واژهٔ «عمر» به عنوان ردیف استفاده کرده و بیت‌های این شعر با تشبیهاتی همچون «کباب عمر»، «سحاب عمر» و «سراب عمر» زیباتر شده‌اند. به غیر از تشبیه و استعاره، ردیف می‌تواند زمینه‌ساز دیگر انواع آرایه‌های ادبی همچون کنایه نیز بشود. ردیف حتی ممکن است که زمینه‌ساز شکل‌گیری استعاره‌ها و کنایه‌های جدید باشد. مثلاً حافظ در غزلی که با مصراع «در وفای عشق تو مشهور خوبانم چو شمع» از ردیفِ «چو شمع» استفاده کرده و با تمرکز بر آن توانسته استعاره‌ها و تعبیرات جدیدی را بیافریند و علاوه بر این عیب قافیه را نیز پنهان کند.🙏🌹🌹🌹🌹🌹

        • درودا 🌹🌹🌹🌹🌷و سپاس.
          پاسخ را دوستان نوشته اند و من هم اجمالا به مواردی از کاربرد ردیف در شعر پارسی اشاره کردم🌹🌹🌹🌹🙏

      • 🙏😐🌹🌹👏

    • 🙏🙏🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

  2. محمدعلی رضاپور

    تیر 11, 1402

    سلام و درود و ارادت
    و احسنت بر شما استاد گرامی

  3. مهرداد مانا

    تیر 11, 1402

    سلام بر همه ی اساتید و سپاس از دانش و تجربه ای که به اشتراک گذاشتند
    البته می دانم که واقعا اسباب زحمت همه ی عزیزانم . اما چه کنم که نمی توانم از فرصت هایی که برای یادگیری به وجود آمده چشم بپوشم و هم اینکه این اشتراک تجارب می تواند به غنای بهتر سایت کمک کند و سایت خانه ی ماست .. باز هم دست یکایک عزیزان را می بوسم .

  4. طلعت خیاط پیشه

    تیر 11, 1402

    درود بر استاد حاج محمدی ارجمند
    غزلی بسیار زیبا و شور انگیز سروده اید
    لذت بردم بسیار زیباست
    👏🌹👏🌹👏🌹👏🌹💐🌿🍃

    • درود بر سرکار عالی🌹🌹🌹🌹🌹
      ممنون و سپاسگزارم. پاینده باشید و شادکام🙏

  5. سیاوش آزاد

    تیر 12, 1402

    سلام طیب الله
    آتش عشق در قلبتان برای همیشه شعله ور باد