🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 شیبِ ملایم زیرِ گیوتینِ سانسورِ مزاحم

(ثبت: 258099) فروردین 17, 1402 
شیبِ ملایم زیرِ گیوتینِ سانسورِ مزاحم

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

ســـاعتِ سنگ بر شقیقهٔ عشق

مرگِ مخصـوص در دقیقهٔ عشق

دل زمین خورد بی سلیقهٔ عشق

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

ذبح شــــد ماه و مهـــرِ آزادی

در گُلستـــانه ڪو علف سهراب؟

آب را از دوبـــــاره گِل ڪردند!

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــــــــــــــــ
سیّدمحمّدرضا لاهیجی
ساکوتی.هند
ـــــــــــــــــــــــ

۱۳۸۷/۴/۱۹

 

 

 

نظرها 12 
  1. فریبا نوری

    فروردین 17, 1402

    درودها
    و سپاس فراوان از برگزاری این یادبود کوچک با دو شعر زیبا و اشتراک این فایل صوتی در سایت،

    سهراب بی گمان یک پدیده ی فراتر از زمان خودش بود و اگرچه امروز به مراتب بهتر او را می شناسیم و عظمت کارش را بهتر درک می کنیم به زعم من بسیاری از ظرائف اندیشه و شعر سهراب همچنان ناشناخته مانده است.

    با درود بیکران

    • سیدمحمدرضا لاهيجی

      فروردین 17, 1402

      سلام و درود خانم دکتر گرانقدر
      وقت بخیر

      بزرگوارید و لطف دارید

      بزرگی سهراب از دید حقیر تا آنجاست که شاید گزاف نباشد او را در کنار عالی جناب حافظ و سعدی و قدمای ادیب قرار دهیم و شاید قرن ها باید بگذرد که فهم تاریخی به اندازه ارزنی از ارج و ارزش سهراب نقاش شاعر و شاعر نقاش را دریابد و به بطن و متن کیمیای وجودش برسد!

      وزن اثر فعلاتن مفاعلن فعلن است که در رکن اول تمام مصاریع از اختیار شاعری استفاده و بجای فعلاتن فاعلاتن آورده شده همچنین در رکن پایانی بعضی از مصاریع بجای فعلن از فع لن بهره گرفته ام!

      با عرض معذرت دو شعر نیست خانم دکتر، یک اثرست که سه مصراع اول را به دلیل مقفا بودن از سه مصراع ادامه که بی قافیه است با خطی جدا کردم!

      راستش این دفتر را قبلا به سروش اختصاص داده بودم، اما در سروش چون نوعی رفتارمندی بی تناسبی با شعر و عدم بکارت سوژه دیدم، و فاصله دارد با آنچه بنده شعر می دانم از آن استعفا دادم، از طرفی آثاری از خود و سایر شاعران و خاصه ترانه سرایان مثل خانم ناظمی سراغ دارم که تاریخ آن قبل از تولد سروش بوده است! (صدالبته نظر حقیرست و می تواند غلط یا درست باشد)

      • سیدمحمدرضا لاهيجی

        فروردین 17, 1402

        سلام و درود
        شب خوش
        خدا قوت

        نظر بنده همانطور که در داخل پرانتز عرض شد شخصی ست، شاید درست باشد و شاید غلط، اما اگر جناب رضاپور نظر شخصی بنده را می خواهید باید عرض کنم چیزی که در نظر حقیر شعرست تابحال در ارسالی های حضرتعالی و دوستان عزیز سروش سرای شما ندیدم!

        این را هم عرض کنم که از حرف بنده احدی چه از کاربران نازنین پاک و چه مهمان عزیز سایت سوءبرداشت نکند چرا که شعر یک چیزست و شخصیت شاعر چیز دیگر، درست است که شعر از تصورات و تعلقات و تفکرات و چه و چه شاعر برمی آید اما بنده در باب شعر حرف زدم نه شخصیت حضرتعالی، شخصیت حضرتعالی بجای خود برای بنده و بسیاری از دوستان دوستداشتنی ست اما در کل سروش را مقید به *آن* شعر نمی دانم و بیشتر لیست کلمات و چیدمان می بینم، کم هم چه از خودتان چه از بچه های گروهتان در مدتی که افتخار حضور در گروهتان داشتم و در سایت ها سروش نخواندم و حداقل توقع حقیر را برآورده نمی کند اما مجددا اعتراف می کنم این نگاه بنده است همانطور که شاید شما و خیل بی شماری از کاربران نیز فرانوشت بنده را شعر ندانند و ندانید!

        فرمودید: نمونه بیاورم نمونه همین اثرست که تاریخش بر می گردد به قبل از تولد سروش حضرتعالی و از این نمونه ها بسیار دارم و ۹۹٪ چیزهایی که در این دفترست قبل از آشنایی با شما و سروش است، از خانم ناظمی هم چشم اجازه بگیرم اشعارشان را ارسال می کنم!

        سلامت باشید

        • سیدمحمدرضا لاهيجی

          فروردین 17, 1402

          یک حرفم اضافه کنم حقیر بارها خواستم در زیر سروش های حضرتعالی بیان مطلب و نظریه خود را بیان کنم و حتی پیشنهادی دهم به چند دلیل سکوت کرده ام

          اول راستش با خودم گفتم پسر به تو چه ربطی دارد در کار مردم دخالت کنی

          دوم حس کرده ام فایده ای در بیان کردن نیست، چراکه نگاه بنده و شما دو خط موازی ست و آنچه شما شعر می دانید بنده نمی دانم و بالعکس

          سوم از قضاوت سعی می کنم فرار کنم مثلا بنده اصالت کلمه را هم قبول ندارم ولی این قبول نداشتن را برای خود نگه می دارم و کاری با اصالت کلمه ندارم، سروش هم برای بنده همین فرم را دارد با نگاه بنده همخوانی ندارد و این نگاه شخصی ست دلایلی برای خود دارم ولی کاری به رد و تاییدش ندارم
          اما یقین دارم ماندگاری ندارد

          • محمدعلی رضاپور

            فروردین 17, 1402

            سلام و درود
            پس اگر سروش را قبول ندارید و شعر نمی دانید، چطور سروده هایی با ویژگی‌های شعر سروش دارید که می فرمایید تاریخ سرایش شان به قبل از اعلام شعر سروش بر می گردد؟!

          • محمدعلی رضاپور

            فروردین 17, 1402

            نظر و نقد سازنده تان
            شایان احترام است.
            اگر بفرمایید، استفاده خواهیم نمود.

        • محمدعلی رضاپور

          فروردین 17, 1402

          سلام و درود
          و این که فرمودید 99 درصد آنچه در دفتر شما با ویژگی های شعر سروش موجود است، مربوط به قبل از اعلام شعر سروش از طرف ماست، آیا تاریخ ثبت آنها در کتاب یا سایتی موجود است؟

          • سیدمحمدرضا لاهيجی

            فروردین 18, 1402

            بنده اگر از الآن تا آخر عمر خدا نکرده چیزی ننویسم اثر دارم که ارسال کنم و خیلی از آثارم واسه ده پانزده سال پیش است که در سایت ها ارسال کردم و می کنم، ثبت یا عدم ثبتم دلیل اثبات و غیر اثبات و وجود و غیر وجود نیست، از طرفی حقیر در سایت ها نیز از سایت وزارت ارشاد گرفته تا اینجا چون در قوالب مختلف می نویسم هرچه پیش آید خوش آید را ارسال می کنم نه همه آثارمو ضمن اینکه عمر نت ایران به شکل کنونی به ده سالم نمیکشه قبلشم که بنده اصلا ایران نبودم، ضمنا عرض کردم بنده با روند سروش همخوانی ندارم و مطابق نگاه بنده نیست و این نگاه شخصی است، مثالی میزنم شاید ملموس تر باشه سالها پیش حقیر صدها دستنوشته به نام بصیرت های بی مورد نوشتم نه جایی ثبت کردم نه چیزی چندسال پیش دیدم جناب دکتر عبدالحمید ضیایی کتابی با این عنوان وارد بازار کردند که تقریبا ۷۰٪ از نظر نوشتاری و متنی با آنچه بنده نوشتم شباهت دارد، آن موقع نه بنده ایشان را می شناختم نه ایشان نوشته های بنده را دیده و خوانده بودند، خب حالا من ثبت نکردم یعنی وجود نداره اون دستنوشته ها؟ چرا وجود داره اما خب اگر روزی دیوانه بشم و خدانکرده بخوام منتشر کنم مجبورم عنوانش را عوض کنم، و حرف آخر بنده فقط و فقط برای خود می نویسم لذا نه قصد انتشار کاغذی آثارم را دارم، نه هدف دیگری اگرم هفت هشت ماه ست در سایت ها فعالیت بیشتری دارم فقط و فقط برای پر کردن وقتم است و بس!

            اشکال شما عزیزان مبدع از شما عزیز گرفته تا افرادی مثل دکتر فولادی این است که قبل از ابداع باید شاعر خوبی باشیم و شاعر خوب از نظر حقیر یعنی فردی که قریحه بالنده ای دارد و قریحه بالنده داشتن اکتسابی نیست، وقتی قریحه بالنده نداشته باشی و دست به ابداع بزنی مبدع چیزی میشی که خودت از نظر زیباشناختی در آن کسوراتی داری و مخاطب را چه عام باشد و چه خاص پس میزنی، جناب فولادی ام سه گانی را ابداع کرده اما از دید حقیر اثری نافذ و گیرا ندارد یک غزل خوش تراش ندارد این نظر شخصی بنده است و یک به یک شاعران شاید آن را رد کنند، خب بنده با تمام ارادتی که به حضرتعالی دارم خاصه اینکه معلمید و معلمی شغل انبیاست و برای شما از این بابت احترام خاصی قائلم اما در شعر شما را شاعر توانمندی نمی دانم و باز اینم نظر شخصی ست و چه بسا غلط و حرفی گزاف باشد!

            این را هم عرض کنم که خدا نکرده سوءتفاهم نشود بنده شاعر نیستم و خود را نیز قبول ندارم و تنها یک مخاطب جدی شعرم و شاعر به اخص کلمه شاعر را از صد فرسخی تمیز میدم
            از دید حقیر شاعر یعنی قیصر امین پور، سهراب سپهری عزیز، خانم دکتر مستشارنظامی، جناب استندقه و جناب پالاگورن و امثالهم!

          • محمدعلی رضاپور

            فروردین 18, 1402

            پیروز و بهروز باشید در پناه خدا ❤️🙏

      • فریبا نوری

        فروردین 19, 1402

        درود جناب دکتر لاهیجی گرانقدر
        و سپاس فراوان از توضیحات کاملتان.
        در مورد سهراب کاملا موافقم با شما،
        در مورد قالب ها خود، تمایل به تعدد نامگذاری ندارم ولی دوستان زیادی به این امر علاقمندند و به نظرم در این زمبنه خود ادبیات است که به عنوان یک موجود ذیشعور و هوشمند دست به انتخاب برای پذیرش یا رد می زند. با درود بیکران

  2. سیدمحمدرضا لاهيجی

    فروردین 17, 1402

    سلام بانوی ادیب و گرانقدر
    وقت بخیر

    از لطف و بزرگواری سرکارعالی سپاسگزارم

    سلامت باشید

  3. سیدمحمدرضا لاهيجی

    فروردین 17, 1402

    سلام و درود بر طلای کرمانی بانو خیاط بیشه

    شب خوش

    از لطف و بزرگواری سرکارعالی سپاسگزارم

    سلامت باشید