🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 مخمس بر غزلی از سعدی

(ثبت: 258847) اردیبهشت 5, 1402 
مخمس بر غزلی از سعدی

 

در حادثه ی طوفان فانوس دل مایی
کشتی نجات من در ساحل دریایی
آرام نمی گیرم کارم شده رسوایی
“هر کس به تماشایی رفتند به صحرایی
ما را که تو منظوری خاطر نرود جایی”

عاشق شده ام من را دلخواه نمی داند
این راه بلد من را گمراه نمی داند
خورشید نگاهش کن تا ماه نمی داند
“یا چشم نمی بیند یا راه نمی داند
هر کو به وجود خود دارد ز تو پروایی”

در برکه ی قلب من عکس قمر افتاده ست
یوسف شده ای بی شک جانت خطر افتاده ست
نیرنگ زلیخایی در هر گذر افتاده ست
“دیوانه ی عشقت را جایی نظر افتاده ست
کانجا نتواند رفت اندیشه ی سودایی”

پیمانه ی عمرم را با هر نفس اکسیدی
آن گاه که بر قلبم نوری شده تابیدی
شرمنده ولی این جا محکوم به تبعیدی
” امید تو بیرون برد از دل همه امیدی
سودای تو خالی کرد از سر همه سودایی”

گفتند رقیبانم گور پدر عقلش!
دلداده به دلداری این هم ثمر عقلش!
بنشین و تماشا کن هی بر ضرر عقلش!
” زیبا ننماید سرو اندر نظر عقلش
آن کش نظری باشد با قامت زیبایی”

در حسرت دیدارت پنهان شده در غاری
یا در طلب کویت در برزن و بازاری
گشتم که نشانی را پیدا کنمت آری
” گویند رقیبانم در عشق چه سر داری؟
گویم که سری دارم در باخته ی پایی”

ای یار تو را خواهم دزدیده، نهانم ده
فریاد بر آوردم می خوانمت آنم ده
بازیچه ی تقدیرم راهی تو نشانم ده
” زنهار، نمی خواهم کز کشتن امانم ده
تا سیر ترت بینم یک لحظه مدارایی…”

تا سنگ صبوری دل از هر گله آسوده ست
آواره ی چشمانت از زلزله آسوده ست
ویرانه شود یا نه از غائله آسوده ست؟!
” در پارس که تا بوده ست از ولوله آسوده ست
بیم است که برخیزد از حسن تو غوغایی”

گمگشته و حیرانم جانا به سر زلفت
بیمار و پریشانم دردا به سر زلفت
از خویش بپوشانم حالا به سر زلفت
“من دست نخواهم برد الا به سر زلفت
گر دسترسی باشد یک روز به یغمایی”

 

معصومه بیرانوند
۱۴۰۲۰۲۰۴

 

 

 

نظرها 13 
  1. امیر وحدتی "یگانه"

    اردیبهشت 5, 1402

    درودها بر شما. مخمس زیبایی خلق نموده اید.
    قلمتان توانا.
    🌷🌷🌷

  2. طارق خراسانی

    اردیبهشت 5, 1402

    در حادثه ی طوفان فانوس دل مایی
    کشتی نجات من در ساحل دریایی
    آرام نمی گیرم کارم شده رسوایی
    “هر کس به تماشایی رفتند به صحرایی
    ما را که تو منظوری خاطر نرود جایی”

    سلام

    خیلی زیباست
    آفرین
    دلتنگتان بودیم
    خدا را شکر دوباره شعری زیبا از شما خواندیم

    در پناه خدا 🌱🌹👌👌👌👌👌👌👌🌹🌱

    • معصومه بیرانوند

      اردیبهشت 5, 1402

      سلام و عرض ادب
      خیلی ممنونم از حضور و نظر لطفتون
      راستش انجمن ادبی یه مسابقه گذاشته بود با تضمین بر یکی از غزلی های سعدی
      توفیق اجباری شد که بعد مدتی بریم سراغ شعر
      شعر که سراغ ما نمیاد!
      اگه می شه تضمین شما رو هم براشون بفرستم، آخه دیدم شما هم یه مخمس دارین که با غزل سعدیه

  3. مدینه ترکاشوند

    اردیبهشت 5, 1402

    سلام
    درود برشما مه جبین بانوی زیبا قلم

  4. معصومه بیرانوند

    اردیبهشت 5, 1402

    سلام و درود بر مدینه ی عزیز
    ممنونم
    سلامت باشید

  5. طلعت خیاط پیشه

    اردیبهشت 5, 1402

    درود بر شما
    زیبا سروده اید
    🙏❤️💐🌿🍃

  6. برهان جاوید

    اردیبهشت 5, 1402

    درود
    بسیار زیبا و ادزشمند
    پاینده باشید
    🌹🌹🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا