🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 هميشه شعله ى آهم دمِ مسيحاييست

(ثبت: 1241) فروردین 27, 1395 
هميشه شعله ى آهم دمِ مسيحاييست

بناست باز به افسون سيب برگردم
سرِ دو راهى حسى غريب برگردم

گمان كنم همه ى قصه بر سر اين بود
كه از تلاقىِ عشق و فريب برگردم

وگرنه شاخه ى احساس بود و دست دلم
روا نبود كه با يك نهيــــــب برگردم…

اگرچه آتش قلبم به خاك حسرت باخت…
 بعيد نيست  به “فتحٌ قريب” برگردم

پس از تلاوت آياتِ سركشى هايم
به عشقِ پاسخِ “اَمَّنْ يُجيب…”، برگردم

نمى شود كه به سرچشمه ى شعف برسم
ولى عطش زده و بى نصيب برگردم…

هميشه شعله ى آهم دمِ مسيحاييست
چه باك اگر كه به پاى صليب برگردم!

منى كه از گِلِ سُرخَم غبار خواهد ماند…

و سايه هاى سپيدِ شكيب ، 

بر گَردم….

نقدها
  1. طارق خراسانی

    فروردین 28, 1395

    بسم الله الرحمن الرحیم

    بناست باز به افسون سيب برگردم
    سرِ دو راهى حسى غريب برگردم

    در اولین بیت ملکه شعر وبسایت پاک آب پاکی روی دست متحجرین می ریزد.

    سلام بزرگ بانو

    اشعار شما نیازی به تعریف بنده و گنده تر از حقیر ندارد، خودش فریاد می زند که دارای چه مقام و جایگاهی ست.

    نمی خواهم خدای ناخواسته مقام و منزلت شاعران زن گذشته را پایین بیاورم و خدا آن روز را نیاورد و همگان دیدند 25 اسفند سالروز  فرخنده بزرگ بانوی شعر و ادب ایران پروین اعتصامی را برای معرفی ملکه و ملک الشعرای وبسایت شعر پاک انتخاب کرده ایم.

    اما به جرأت می گویم از زمان رابعه  شاعر این غزل شیوا:

    عشق او باز اندر آوردم به بند
    کوشش بسیار نامد سودمند

    عشق دریایی کرانه ناپدید
    کی توان کردن شنا ای هوشمند

    عشق را خواهی که تا پایان بری
    بس بباید ساخت با هر ناپسند

    زشت باید دید و انگارید خوب
    زهر باید خورد و انگارید قند

    توسنی کردم ندانستم همی
    کز کشیدن تنگ‌تر گردد کمند

    که الحق یک شاهکار ادبی ست و پس از سال ها که از سرودنش می گذرد هنوز تر و تازه و نو و زیباست تا برسیم به زنده یاد پروین و فروغ فرخزاد و اخیراً خانم سیمین بهبهانی ما کسی مانند شما را نداشته ایم و شما تک گوهر شعر و ادب معاصر در بین زنان شاعر می باشید.

    اخیرا در فیسبوک دختر خانم 13 ساله ی خارجی  ترانه ای می خواند  اعضای هیئت داوران مانده بود از خوشحالی بی هوش شوند ولی همین اتفاق اگر در کشور ما رخ دهد ما مردم با حسرت و بخل به آن هنرمند نگاه می کنیم و بی هیچ زحمت و تلاشی مایلیم جای او باشیم و بخوانیم و مورد توجه قرار بگیریم.

    هر کجا که می روم می بینم بخل و حسادت  خیمه های آتش  خود را بر پا کرده است خصوصا در جامعه ی ادبی این شعله ها بیشتر به چشم می خورد .

    خب این نشانگر بیماری ست ، در اروپا و اصولا غرب و برخی از کشور های  خاور دور حتا مالزی که مردمش 70 سال است از روی درخت ها پایین آمده اند و تمدنی جدید و شهر نشینی را آغاز کرده اند می بینیم برخلاف ما عمل می کنند و هنرمند را در زمان حال مورد لطف و تشویق قرار می دهند.

    بانی این فرهنگ کثیف مرده پرستی  حکومت نیست و این ربط مستقیم به بیماری اخلاقی داردکه قرن ها این بیماری در کشور دارد جولان می دهد و ما را هزار سال از ترقی و تعالی دور نگهداشته است .

    درمانگر بیماری اخلاق چه کسانی هستند؟  اگر از من سئوال شود می گویم هنرمندان ، نمایندگان فرهیخته ی  مردم در مجلس شورای اسلامی و نیروهای مبرز و اندیشمند حوزه و دانشگاه…

    شاید یک گروهی فکر کرده اند ما که هرساله تصمیم گرفته ایم ملک الشعرا و ملکه شعر را انتخاب کنیم خواسته ایم با این کار از رقبای خود پیشی بگیریم!! هرکس این فکر را بکند به بیراهه رفته است … هدف شخص بنده مبارزه با فرهنگ مرده پرستی ست و امیدوارم خداوند به بنده و همه ی دوستان نیرو دهد تا با تمام توان علیه فرهنگ مرده پرستی قیام کنیم.

    خب ما می بینیم رابعه یک زن شاعر ایرانی اهل بلخ در چندین قرن پیش چقدر زیبا شعر می گفته است و کسی قدرش را نمی داند و تعصب(نوعی بیماری) او را در حمام زندانی و رگ دستش را قطع می کند ،تا مرگی سرخ را نصیب وی کند.

    یا جهان ملک خاتون شاعر توانایی که شاخه نبات حافظ بوده و بهتر از حافظ می سروده است الان با پیدا شدن دیوان جهان ملک خاتون که تخلص شعری اش "جهان" بوده   معلوم شده  است که بسیاری از اشعار معروف حافظ  در جواب غزلیات "جهان " با همان وزن و قافیه بوده است.

    پس می بینیم در تاریخ ادبیات ما شاعران زن جایگاه رفیعی از هنر داشته اند ولی اکثراً مورد آزار یک فرهنگ موهوم و بیمار بوده اند.

    زمان که می گذر د همه چیز  تغییر می کند و به سمت تعالی حرکت می کند شعر دهه پنجاه چه بود و شعر امروز به چه جایگاهی رسیده است؟

    با همه ی امکانات و عوامل  رشد که در عصر ما موجود است و درگذشته نبوده وقتی به بررسی می نشینیم می بینیم خانم غزل آرامش تک گوهر شعر و ادب تاریخ ادبیات ایران است .

     این حرف مرا ده ها سال دیگر محققیق خواهند گفت ،

    الهی 120 ساله شوند ولی همینکه بخیلان و حاسدان خیال شان راحت شود که وی دیگر به لحاظ فیزیکی وجود ندارد درباره ی هنر بی مانندش قلم فرسایی ها خواهند داشت آن هم نه برای اینکه حق را به حق دار بدهند و یا حق شناسی خود را به اثبات برسانند بلکه خود به نان و نامی برسند…

    کامنتم طولانی شد و اگر به تفسیر شعر بپردازم  از حوصله ی دوستان خارج و زیاده گویی محسوب می شود ، آن باشد تا در مخمسی بیان گردد.

    بابت این کار ارزشمند ادبی خانم آرامش به ایشان و تمام دوستان شعر شناس تبریک عرض می کنم .

    در پناه خدا شاد زی  پاک آمین

    • محمد یزدانی"جوینده"

      فروردین 28, 1395

      سلام و عرض ادب استاد اندیشمندم درست می فرمایید بایدقدرشناس   شاعران همروزگار باشیم به خصوص شاعرانی که  با اشعار فاخر تاثیر مثبت در جامعه دارند تقدیری که از دو شاعر استاددر وبسایت شعرپاک  به عمل آورده اید حرکتی جدید و اصولی بوده است کسی با این اقدام شایسته مخالف نیست در خبر رسانی همچنین تدوین این برنامه نقاط ضعف به چشم آمد ترکیب هیئت داوران خوب بود استادان عباس خوش عمل ابراهیم حاج محمدی علی اصغر اقتداری رضا محمد صالحی رجب توحیدیان اعظم حسن زاده اولین استادجناب خوش عمل  شاعر سبک ادیب سخن شناس مشاور ارشد ادبی دومین استاد جناب حاج محمدی غزلسرای تر دست  و استادسخن در عربی وپارسی سومین استاد شاعر ومنتقد و مصلح کل و آشتی دهنده ی همگان حلقه ی سالم ارتباطی با سلیقه ها و سبک های مختلف سومین استاد رضا محمد صالحی عزیز شاعر و منتقد ادبی از معدود منتقدین جریان شناس شعر امروزایران موفق در کلاسیک وسپید چهارمین استاد رجب توحیدیان دارای تحصیلات آکادمیک پرحوصله خوش ذوق وژرف اندیش پنجمین استاد اعظم حسن زاده شاعر امروز گاهی شعر ی از ایشان خوانده ام گویی شاعری است با چند دهه تجربه در سرودن اینها همه درست و مورد پذیرش اکثریت اما انتقاد حقیر در  شتاب زدگی شروع برنامه است به دلیل آنکه هنوز انجمن آن سرو شکل کامل را نیافته است اگرچه این حرکت تکاملی با تلاش همکاران شما پیوسته بوده است اگر این حرکت از شروع سال رقم می خوردخیلی بهتر بود اما حالا هم عالی وقابل تحسین است اما برگزیدگان به حق انتخاب شده اند همان یک رای کاربران یعنی مجموع رای کاربران یک رای هم اگر محاسبه می شد باز هم در میان بزرگان از استادمحمد حسن  صباغ کلات و استاد غزل آرامش بهتریافت نمی شد در باره ی شعر استادغزل آرامش سخن فراوان است حق مطلب در شرح موارد فنی اشعاری از این دست است که در پستی مستقل آورده شودهمچنانکه استاد جابر ترمک به این موضوع پرداخته اند  خلاصه اینکه انتقادحقیر هرچه که بوده است  شامل هیئت داوران و برگزیدگان نبوده است  این اشتباه برداشت از انتقاد حقیر است ضمن آنکه نقد من بیشتر در حاشیه ی این رویداد است یعنی در مجموع اتفاق مهم و مبارکی است و نتیجه ی خوبی نیز در برداشته است

        با عرض خدا قوت مجدد خدمت حضرت عالی و همکاران ارجمندتان  بابت تمامی تلاش ها وتبریک مجدد خدمت استادان ممتاز به ویژه استاد غزل آرامش  سپاس

      • طارق خراسانی

        فروردین 28, 1395

        سلام مجدد خدمت بزرگ استاد گرانقدرم

        قدر زر  زرگر شناسد ، قدر گوهر، گوهری

        خوشحالم گوهرشناس خبره ای چون شما را در وادی شعر و ادب کشور داریم.

        کاستی ها زیاد است… چون بی تجربه ایم… تازه داریم کار بزرگی را تجربه می کنیم…

        با راهنمایی ها ی بزرگوارانی چون شما قطعا بر مشکلات فایق خواهیم شد.

        هنوز در فکر تقدیم تندیس ها به دو شاعر گرانقدریم… کجا و چگونه؟

        محیط دانشگاه و در حضور استادان و دانشجویان رشته ادبیات  برای تقدبم تندیس مناسب است.

        از مهر حضورتان سپاسگزارم

        در پناه حق شاد زی………………………………………………………………..

  2. طارق خراسانی

    فروردین 28, 1395

    با سلامی مجدد خدمت خانم آرامش و شاعرانی که به این صفحه تشریف می آورند.

    نکته ای در بیت آخر به چشم می خورد که  قابل تأمل است .

    " بر گردم " ردیف است که به  معنای بازگشت است

    اما در این بیت:

    منى كه از گِلِ سُرخَم غبار خواهد ماند…

    و سايه هاى سپيدِ شكيب ،  بر گَردم….

    که اینگونه بخوانیم  بهتر متوجه شاهکار شاعر خواهیم شد:

    منى كه از گِلِ سُرخَم غبار خواهد ماند و سايه هاى سپيدِ شكيب ، بر گَردم….

    آخرین ردیف دیگر معنای  بازگشت را نمی دهد…

    این بیت به تنهایی  یک نقد طولانی را می طلبد.

    درود ها بر فرزانه شاعرپاک

    • محمد یزدانی"جوینده"

      فروردین 28, 1395

      سلام مجدد

      من دوست داشتم به گِل سرخ اشاره کنم تا برسد به  آب گِل شده که ظرفیت تاویل دارد آنجا که حافظ هم می فرماید :

      فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی

      بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز

      درمجموع شرح تک اثر مشکل است یکی آنکه نکات کلیدی که نیازمند کشف رمز است در مجموعه اشعار پراکنده اند در این روزگار بعضی از شاعران بزرگ دوست ندارند اینگونه دقت نظر ها نوشته شود از جهت این که مورد تقلید واقع می شود وکمرنگ می گردد یکی از دلایل به انزوا رفتن شعر نیمایی و سپید پیشرو همین وجود رمز در متن است این رمزو رازها اینقدر دست به دست گشت تا کارایی اش از دست رفت یک وقت هایی داغ بودم روی اینگونه شرح مطلب استادبزرگواری این را تذکر داداین سال ها کمتر می نویسم 91تا 93منظورم است

      غزل هایی از این دست که نمونه های درخشان کلاسیک هستند در واقع به غزل نیمایی مشهورنداین شهرت ومقبولیت خاص به دلیل وجود همین نشانه ها ست بعضی از دوستان این تصوررا دارند غزل نیمایی یعنی وزنش هر طور بود بود می گویند مگر خودت نمی گویی غزل نیمایی ؟ عجیب است یا نیست ؟ سپس آزادی شاعر را با اختیار در هم می آمیزند با  قطار ی از کلمات  زیبا که حداکثر کارکردش نشان دادن یک رابطه ی منطقی است و دیگر هیچ هم اگر باشد باز بدک نیست  یک دنیا ادعا نتیجه اش یک نظم است در شکل غزل یا رباعی یا مثنوی

      در اینجا شاهد یک  غزل کامل هستیم بی شک استادان گرانقدر جابرترمک رضا محمد صالحی محمدرضا لطفی و ..شرحی مستقل وشایسته بر این شعربرتر خواهند نوشت سپاس

نظرها
  1. محمد یزدانی"جوینده"

    فروردین 28, 1395

    درودتان اندیشمند ارجمند

    استادغزل آرامش

    بسیار زیبا و تحسین برانگیز سروده اید

    خوشحالم که دیگربارغزلی شکوهمند و کامل سرشار از نشانه ها ازشماخواندم سپاس

  2. رضا محمدصالحی

    فروردین 28, 1395

    نمى شود كه به سرچشمه ى شعف برسم

    ولى عطش زده و بى نصيب برگردم…

    هميشه شعله ى آهم دمِ مسيحاييست
    چه باك اگر كه به پاى صليب برگردم!

    سلام  و درود بانو آرامش ارجمند 

    بسیار زیبا و عالی …. مثل همیشه و رو به تعالی 

    دست مریزاد 

  3. علی اصغر اقتداری

    فروردین 28, 1395

    دروذ بر ش3ا

    غزل زیبایی بود

  4. سوگند صفا

    فروردین 28, 1395

    سلام و درود و عرض ادب

    روزتون بخیر ملکه ی شعر ایران..

    خواندن اشعارتون لذت و شوقی داره در من که قابل وصف نیست

    منی که عاشق شعرم..

    و این سبک..

    زنده باشین

    یاحق

  5. سمانه تیموریان

    فروردین 28, 1395

  6. نگار حسن زاده

    فروردین 28, 1395

    سلام غزلبانوی عزیز

    مثل همیشه فوق العاده بود

    درود بر شما

    موفق و پیروز باشید

  7. حسن بن یباره

    فروردین 28, 1395

    درود

  8. مينا امينی

    فروردین 28, 1395

    درودها

    اساتید حرف ها رو زدن و حرفی برای من نمی مونه

    مرحبا

    مانا باشید و موفق

  9. لیلا دهقان منشادی

    فروردین 28, 1395

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا