🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 پروانه!

(ثبت: 259392) اردیبهشت 22, 1402 
پروانه!

 

در مصاف عقل هر جا عشق میدان دار بود
دل به آتش وانهاد از سوختن پروا نکرد

گر سعادت را همایی آسمان پرواز بود
جز به گرد بام ارباب صفا پر وا نکرد

هر که چون شمع است در سوز و گداز عاشقی
دیده اش را سرمه از خاکستر پروانه کرد.

 

 

 

 

نقدها
  1. عباس خوش عمل کاشانی

    اردیبهشت 22, 1402

    درود بر همگی….شاعر در این سه بیت «قافیه اندیش» شده است:
    قافیه اندیشم و دلدار من
    گویدم مندیش جز دیدار من …
    «پروا» نکرد
    «پر وا» نکرد
    «پروانه»کرد!

  2. فریبا نوری

    اردیبهشت 22, 1402

    درود استاد خوش عمل عزیز
    به زعم من اصل نکته سنجی این شعر نه در قافیه پرداری که در مفهوم سازی واژه پروانه است که در ذهن شاعر هم به صورت (پروا، نه : پروا؟ نه!) جای گرفته که نشانه بی هراسی پروانه از آتش عشق است، و هم به صورت (پر، وا، نه: پر بسته: دست بسته) که نشانه ی اختیار پروانه برای تسلیم تام در برابر آتش عشق است
    اگر به قوافی برگردیم نفی پروا کردن، و نیز نفی پر وا کردن منجر به اثبات پروانه کردن، پروانه شدن و پروانه بودن می شود.
    و این نقطه ی درخشش شعر است به زعم نگارنده این سطرها
    با درود بیکران

    • عباس خوش عمل کاشانی

      اردیبهشت 23, 1402

      سلام و عرض ارادت وافر…..از حسن نظر بلندتان بسیار تا بسیار ممنون ودعاگویم.
      🌹🌹🌹🌹🌹🌹

نظرها
  1. فاضله هاشمی

    اردیبهشت 22, 1402

    دوستت داشتم
    دل لحظه ای پروا نکرد
    آهن با یای قفس
    آخر مرا پروانه کرد

  2. معین حجت

    اردیبهشت 22, 1402

    سلام و عرض ادب استاد خوش عمل …
    دستمریزاد، این ابتکار شما ستودنی ست استاد عزیز و فرهیخته 👏👏👏💐💐💐

  3. محمدعلی رضاپور

    اردیبهشت 22, 1402

    سلام و درود و ارادت و خدا قوت

  4. طارق خراسانی

    اردیبهشت 22, 1402

    سلام و درود بر استاد گرانمهرم

    بسیار زیباست
    مواردی دیده بودم ولی این کار شما چیز دیگری ست

    در پناه خدا 🌱👌🌹👌👌👌👌👌👌🌹👌🌱

  5. طلعت خیاط پیشه

    اردیبهشت 23, 1402

    درود براستاد ارجمند جناب خوش عمل کاشانی
    بسیار زیبا سروده اید.در پناه خداشادکام باشید
    🙏🌸🙏🌸🙏🌺🙏🌺🙏💐🌿🍃

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا