🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 کیمیا هفده

(ثبت: 263144) شهریور 3, 1402 

 

از حال من زار که گفته ؟ که شنیده؟
پروانه یِ پرسوخته یِ رنگ پریده

آن شمع شب افروز که روشنگر بزم است
بر شامگه من خط اندوه کشیده

من سوی تو می آیم و هی می زنیم پس
دستی که به دامان وفای تو رسیده

(گر تو به تن و جان و دل و دیده نیایی
سوی تو فرستم دل و جان و تن و دیده )* از قطران تبریزی علیه الرحمه

(در کوی تو معروفم و از روی تو محروم
گرگ دهن آلوده ی یوسف ندریده)*از سعدی علیه الرحمه

صیاد مزن تیر که این صید به دلخواه
در دام تو بنشسته و جایی نرمیده

ای سرو روان عطر تن تو به سحر گاه
همراه صبا سوی من زار وزیده

از رایحه یِ پیرهنت یوسف بازار
کنعان دلم خرم و بینا شده دیده

شبگرد ز خوناب جگر اشک نگاهت
رنگین شد و از گوشه مژگان چکیده

 

 

 

نقدها
  1. درود و احترام شاعر فرهیخته  محمدرضا شرعی “شبگرد”
    نخست حضورتان را در انجمن شعر پاک به سهم کوچکم گرامی می دارم و خیرمقدم عرض می کنم امیدوارم چند کلمه ای که برایتان می نویسم سراغازتعامل ادبی بین این حقیر و جناب عالی باشد
    برای نخستین بار  چند شعر از قلم توانایتان با اشتیاق خواندم و لذت بردم
    اگرچه
    مضامین بسیاری از اشعارتان تکراری و در گذشته است زبان
    اشعارتان در برزخ است جاذبه ندارد
    اما تنوع موسیقی در کلام را  پسندیدم  سه غزل از شما خواندم که ضرب اهنگ هر یک متفاوت بود این نکته در نظرگاهم مثبت است نشان از تسلط شاعر دارد
    اما
    متاسفانه
    در مواردی
    از هجای کشیده در میان مصراع سود برده اید
       در پیشنیه ی ادبیات کهن مرسوم نیست  وسط مصراع بحوری که اجماع استادان ادبیات  در دوری بودن انها نیست
    هجای
    کشیده معادل بلند بیاورند
    حضرت عالی در بحر هزج مثمن که از بحور دوری به حساب نم
    : ی اید وسط مصراع پایانه محسوب داشته اید مانند:
    بتاب ای ماه عالمتاب ، که روشن می کند رویت
    نه تنها خانه ی دل را ، که هم قصر امل ها را
    در کیمیای چهارده با این مطلع
    تصاحب کن به زیبایی ، همه شعر و غزل ها را
    که شیرین کرده وصف تو ، همه قند و عسل ها را
      هیچ نیازی به وجود چنین حرف ربطی در مصراع اول نیست
    ابتدا گمان کردم سهل انگاری است در ادامه دیدم با
    (عشق) و (مهر)
    هم چنین کرده اید
    دلم از کیمیای عشق ، خلوص تازه پیدا کرد
    جدا کن با نگاه مهر ، شبی اصل و بدل ها را
    همان
    متاسفانه در پیگرد  موارد دیگری از گرفتن:
    هجای بلند از کشیده یافتم
    کیمیای پانزدهم
    مطلع
    وقتی که دلتنگ توام کاری ندارم
    جز اشک ریختن از دو چشم بی قرارم
    در بحر
    رجز
    مستفعلن مستفعلن مستفعلن
    فع
    یا
    مستفعلن مستفعلن مستفعلاتن
    در کلمه ی (ریختن)
    هجای کشیده معادل بلند توجیه پذیر نیست
    ارادت و سپاس

    • استاد ارجمندم
      ادیب فرزانه
      سلام و درود
      خدا را شاکرم که دست نوشته هایم به نظر مبارکتان قابل مطالعه و بررسی آمده است .
      از اینکه وقت گوهر بارتان را برای مطالعه و درج این پیام پر مهر گذاشتید سپاسگزارم
      در پاسخ به این نقد ارزنده باید بگویم که متاسفانه بنده در اوزان ادبی و هجا بندی دچار مشکلات عدیده هستم . هرچند اساتیدی چون مهرداد مانا ، طارق خراسانی ، معین حجت و عباس خوش عمل کاشانی اشارت ها و راهنمایی داشته اند اما چه کنم که در این باب ضعیفم .
      دست نوشته های بنده حاصل تحریک احساسات روزمره ی من و مطالعه ی آثار کلاسیک ادبی است . به همین جهت دایره ی لغاتم و زبان بیانم به آن سو کشیده می شود . هر چند سعی کرده ام با مطالعه ی آثار شعاران معاصر چون سید سعید صاحب علم و فاضل نظری و کاظم بهمنی و … و همچنین آثار ارزشمند سایت شعر پاک تغییری در این مهم ایجاد کنم که احساس می کنم در خلق بعضی از ابیات موفق شده ام اما مشکل اصلی و کلی همچنان پا بر جاست .
      سعی و تلاش و ممارست دارم تا بر آن قالب شده و قلمم در خور خواندن شود .
      بدیهی است در این زمان راهنمایی ها و ارشاد شما بزرگان کمک موثری به بنده خواهد نمود .
      دست بوس شما هستم
      حقیر کمترین
      شرعی

نظرها
  1. زهرا آهن

    شهریور 4, 1402

    درود بر شما جناب شبگرد

    طبع تان چون چشمه ساران جاری🙏🌹

    • ماه بانوی سرزمینم
      ادیب فرزانه
      نوشتن و گفتن پیش شما سخت است و دشوار
      پیام های پر از مهرتان باعث مباهات بنده است
      مهرتان ماندگار

  2. مهدی سیدحسینی

    شهریور 7, 1402

    درود زیباست
    🌹🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا