🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 تنها تک شاخ می‌فهمد حسِ ابرها را

(ثبت: 252474) آبان 4, 1401 
تنها تک شاخ می‌فهمد حسِ ابرها را

 

چی‌ماه!

چی‌ماه اوّل بگو
بی کیِ سزارین کوه و دریا
کدام خوشهٔ نمک
مطابقِ میلِ شانه‌ٔ شاخه
چهارزانو بنشیند سرِ سفرهٔ لبخندِ زخم
تا خوب گرم شود چانه‌ٔ خوابِ گیلاس و سیب
آن‌‌وقت وقتی‌که نیمبواستراتوس
پلکش ورق زد مقبره‌ٔ نوستراداموس را
بتادینِ چشمِ ابرِ سرخ، خالی
خرجِ ناودانِ تاریکخانه‌ٔ تاریخ می‌کنم!

چی‌ماه ببین!
خط‌خطی‌ست اعصابِ دشتِ مرکزی
خودکار خروار خروار
اسب می‌کشد، شیهه نه!
حالا بگو
کُنجاکُنجِ بالونِ پرتقالیِ آسمان
کی رنگین کمان
رنگ می‌پاشد بر یالِ بیدِمجنون!

چی‌ماه ببین!
درختانِ زبان‌گنجشک
سرو و سِدرَةُ المُنتَهیٰ
با اُکتاو اُکتاو هیروگلیف ساختند آکاردئون
بیا ما نیز
همراه خرسِ چپ دست
رأسِ ساعتِ مقررِ دلم خواست
قبل از عطفِ به‌ماعقب
قاعده تحویلِ زندگی دهیم
مثلاً جایِ پریودِ زبان
حوض مِرْکُرکُرُم
ماهیِ گُلی
حتّی نبضِ قرمزِ افرا!

چی‌ماه نبین
شهرِ دودپرستِ پازل
شومینه‌وار تفنگِ دودکش بر دوش
ریسه ریسه سینه‌سرخ و لک لک را
باد می‌زند بر پوزخندِ ژوکوندِ ذغالی‌اش!
من و تو
ما
روح‌مان حواصیلِ بادِ هوا
چه باک از آپارتاید و اضلاعِ قبرِ مستطیلِ قیر!

چی‌ماه اسیرِ یائسهٔ یأس نگو
ماه چه شد؟
ستاره کجاست؟
خورشید هم که نیست!
خودت را امشب
فردا تماشا کن
هر سه‌ منهایِ صفری
سه‌ لَختِ سه‌گانیِ عشق!

ـــــــــــــــــــــــ
سیدمحمدرضا لاهیجی
ساکوتی.هند
ـــــــــــــــــــــــ

 

 

 

 

نظرها
  1. سلام و درود سرکارخانم ایزدسزشت

    وقت بخیر

    از لطف شما بزرگوار سپاس‌گزارم

  2. از باب واجب بودن جواب سلام، سلام

    عقده‌گشایی و متلک پرانی و بی احترامی ۳۷ سطری شما را به احترام مدیریت محترم محفل ادبی پاک سرکار خانم عسگری و زحمات بیدریغ ایشان بی پاسخ می‌گذارم، می‌بینید که نظرتان را نیز تأیید کردم، تنها در چند خط عرض می‌کنم آن‌هم نه برای شما که پیراهن شخصیت‌تان را در آوردید، وقتی مطالعه نداریم و از آثار هرمنوتیکی و زندشناسی بر شعر بی خبریم یا دربابِ مشیِ فرمولاسیون اطاعی نداریم و از دیالکتیک و بی وطن کردن ناآگاهیم اگر نظری از سر ندانستن ندهیم کسی به ما نمی‌گوید چرا ساکتی و سکوت اختیار کرده‌ای!

    اگر سایت دیگر بود و پای بزرگواری چون مدیریت گرانقدر سایت نبود صراحت بنده بر کسی پوشیده نیست طور و جور دیگری جواب افاضات منورالفکرانه شما را می‌دادم!

    دیگر به صفحه بنده هرگز مراجعه نکنید!

    والسلام