🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 شب نخلستان

(ثبت: 1210) فروردین 24, 1395 

شب نخلستان شب واویلا که علی نالد به دل صحرا 
نه برای رنج و غم دنیا؛ که ندارد یار و کسی مولا 

شب نخلستان شب بی همتا شب تاریکی چه روان فرسا
كه علي چون شير خروش آرد به دل چاهي ز جفا اما 

شب نخلستان شب كوهستان شب بيرنگي چه روان فرسا 
که علی نالد، که بغرّد شیر و از آن بابت که شده تنها 

تو هم اي رهرو كه به لطف حق شده اي اين گونه ورا پیرو

به ره حق چون كه نهادي پا منشين هرگز تو دمي از پا 
بخروش از جوش و خروش خود، تو بنوش از باده نوش خود

كه چنين شد حكم تو از ايزد همه دم سهم تو بود بر جا 
تو بنال اي دل كه غريبي تو بخروش از جان كه عجيبي تو

نه چنان زن ها به گه زادن ز غم گيتي منما آوا 

بخروش از عهد کهن این بار و سر و تن را به خدا بسپار 
و نلغز از جای و به فرمان باش و نزن در جاده حق درجا 

همه آنانی که بُدند آن دم به هدف عارف به حقیقت هم
تو اگر بینی همه را حالا نشناسی شان بخدا اما

همه اینک از چک و از سفته، دل و جان از دم شده آشفته
چو کنند آغاز سخن بی شک گله از سرما بود و گرما

هله آزاده چو حسین بر پا ! نه که بسپاری به ستم خود را
که به پای حقّ و عدالت جان چو فدا گردد چه بود زیبا !

به دلی خسته به پری بسته، ز امید و بیم جهان رسته 
بسرود این چامه پژوهنده به حسینی های جهان اهدا
۱۳۹۳/۵/۹- مشهد

نظرها
  1. محمدحسین پژوهنده

    فروردین 25, 1395

    توضیح: اصل این شعر در قالب چارپاره، در سال ۱۳۵۱، در قاین سروده شده که اکنون در قالب رمل مثمن ابتر عرضه میشود.

  2. طارق خراسانی

    فروردین 25, 1395

    سلام و درود به دوست شاعر و فرهیخته ام

    حضرت استاد محمد حسین پژوهنده

    شعر زیبای تان را خواندم و لذت بردم

    منتظر دیگر آثار پربارتان هستم ،

    کم کم دوستان  به تواناییهای شما در زبان فارسی و عربی بیشتر پی خواهند برد.

    در پناه خدا شاد زی ………………………………………………………………………………

    • محمدحسین پژوهنده

      فروردین 26, 1395

      هر غیب که سلطان بپسندد هنر است.

      متشکرم استاد لطفتان همواره شامل است. به امید خدا و دعای دوستان بزرگواری همچون شما. یا علی! 

  3. مينا امينی

    فروردین 25, 1395

    درووووووووووووووود استاد خوبم

    زیبا بود 

    • محمدحسین پژوهنده

      فروردین 26, 1395

      درود بر شما زنده باشید. ممنونم سرفراز فرمودید با حضورتان. 

  4. نگار حسن زاده

    فروردین 26, 1395

    سلام و عرض ادب پدر بزرگوارم

    خوشحالم بازهم از محضرتون مستفیض میشم

    بسیار عالی بود

    درود بر شما

    بمانید و بتابید همیشه

    • محمدحسین پژوهنده

      فروردین 26, 1395

      و این پاسخ ناگفته ای است به آنان که می گویند در ب شهادت را بسته اند. 

      ممنونم از دختر گلم. زنده باشی. 

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا