![ابراهیم حاج محمّدی](https://sherepaak.com/wp-content/uploads/2021/10/IMG-20211021-WA0153-2-e1634843277353.jpg)
🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃
نَشِِناسی چو مویِ سر از ریشْتْ
کی شناسی تو خویش از ناخویشْتْ؟
تو، نه البتّهمان…… و لیکن ما
میشناسیم از خودَت هم بیشْتْ
خوش خیالیتْ نوبَر است آری
میرَمَد گرگ کی مگر با پیشْتْ*
غافلی کَلّهپاچه را سگ خورد
دُنبه را گربه برده است از پیشْتْ
بستهای روی خویشتن در را
وا نمیشُد شود مگر چون نیشت؟
نگران از چهای؟ مترسَکها
رودهبُر میشوند از تشویشْتْ؟
سَرِ خود را ندُزد از مهتاب
سایهات چون که میکند تفتیشْتْ
شده آیا تهی کند قالب
دیدهباشد برهنه گر درویشْتْ؟
چقدر ذوق و شوق میکردی
گرگ میکرد اگر فرار از میشْتْ
بر کدامین صراط میلولی
چیست آیا مگر مرامت؟ کیشْتْ؟
چون ندانی تو پیشِ خویش از پس
نوشِ جانت زند چو کژدُم نیشْتْ
از درشکه پیاده شو لطفا
این درشکه نمیبَرَد اُطریشْتْ
رخشِ رُستم نباشدم شکّ از
اقدسیّه نَبُرده تا تجریشْتْ
دیدهات راه را ز چَه نَشْناخت
مغزِ پوکَت نشد صلاح اندیشْتْ
*_ پیشت= (اِ صوت) آوازی برای راندن گربه. مقابل پیش پیش که خواندن گربه راست.لفظ راندن گربه را . پِخ . بانگ و آوازی زجر و راندن گربه را. پیشت پیشت.
پ ن: در صفحه 605 چاپ نخستین مجموعه اشعار نیمایوشیج که با مقابله و تدوین عبدالعلی عظیمی فراهم آمده و در سال 1384 انتشارات نیلوفر آن را به طبع رسانده است، به قطعه ¬ی زیبایی بر می¬خوریم که یاد آوری آن برای کسانی که گمان میبرند برخی ترفندهای زبانی مورد استفاده¬ی شاعران مربوط به عهد عتیق است و یا آن را واپسگرایی و ارتجاع قلمداد می¬کنند، خالی از فایده نیست:
زخردگی است مرا مانده حرف¬ها بر یاد
اگر چه رانمشان همچو مرغ خانه به کیشْتْ
چو بر «کفافش» پشمی نبود جولا زن
به مایه ای که به پیش است او چه خواهد ریشْتْ؟
سخن به حوصله ی معنی است گویان گفت:
چو شیر باید دوشید بایدن هم «خویشْتْ»
مرا به لهجه¬ی خود آمد این اگر بخشی
تنور گرم بباید برای نان بویشْتْ
آنانی که با آثار مرحوم نیمایوشیج و اخوان ثالث آشنایی ولو اجمالی دارند بر این امر بخوبی واقفند که اینچنین ترفند¬های زبانی-ای در آثار این دو زنده یاد نه تنها به ندرت بلکه با بسامد بسیار بالایی بکار رفته شده است.
کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (7):
کاربرانی که این شعر را خوانده اند (11):
اردیبهشت 3, 1402
درود بر دوستان و سروران عزیز و ارجمند و عید فطر بر همگان مبارک و طاعات و عبادات دوستان قبول درگاه حضرت حق
حضور ارجمند دوستان عزیز و گرامی عرض کنم که این سروده از جمله 《هزلیات و خبیثات》 این جانب است و به هیچ وجه منالوجوه مخاطب خاصی ندارد. هر شاعر ممکن است هزلیات و خبیثاتی داشته باشد و دوستان استحضار دارند که استاد سخن سعدی شیرازی و حضرت مولانا نیز هزلیات و خبیثاتی سرودهاند.
یکی دو بیت از ابیات این سروده را با مشورت مدیریت فرهیخته سایت شعر پاک و صلاحدید ایشان تغییر دادم. اصل شعر را بدون هیچ تغییری در سایت شاعران پارسی زبان منتشر خواهم کرد.
با آرزوی توفیق و سلامتی یکایک دوستان و سروران عزیز و ارجمند.
اردیبهشت 2, 1402
سلام و درود
باور بفرمایید در بنده این اثر بسیار تاثیر گذار بود.
خیلی باید مواظب حرکات و سکنات خود بود.
ضمنا کلاس درسی ست برای آموختن
عید سعید فطر مبارک
در پناه خدا 🌱👏👏👏👏👏👏🌱
اردیبهشت 3, 1402
درودا//🙏🙏🙏🙏🙏
عید شما هم مبارک🌹🌹🌹🌹🌹سپاسگزارم فراوان
اردیبهشت 2, 1402
سلام و عرض ارادت استاد …
عید شما مبارک…
مثل همیشه استادانه و زیبا سروده اید…
درود بر شما 👏👏👏💐💐💐
اردیبهشت 3, 1402
درود حضرت دوست
عید فطر مبارک و طاعات قبول🙏🌹🌹🌹🌹🌹ممنون و سپاسگزارم🌹🌹🌹🌹🌹