🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 دردِ دل

(ثبت: 257376) اسفند 26, 1401 

 

باز سَرِ درد دلم باز شد
این دل آشفته خبر ساز شد

دوش غم خویش به باد صبا
گفتم و آن محرم این راز شد

گفت صبا بر در میخانه فاش
تا نفسش پَرده در راز شد

مطرب دلخسته به سر پنجه اش
با من دلسوخته دمساز شد

زین همه شور و طرب آن مَه لقا
مست می و ساغر و آواز شد

چرخ زنان پای به میدان نهاد
تا گره از زلف کَجَش باز شد

شعبده می کرد به رقص و طرب
شاپرکی در پی پرواز شد

نرم تر از برگ گُل اندر نسیم
جلوه گر آن قامت طناز شد

غنچه گُلی بود شکوفا شده
هم نفس نرگس شیراز شد

ماه رُخی بود بُرون از مَحاق
چشم نواز آن رُخ مهناز شد

ساقی شده مست ز لعل لبش
دلشده ی عشوه و آن ناز شد

درد دلم شرح صفای تو بود
باز سَرِ درد دلم باز شد

سرخوش از این زمزمه شبگرد مست
بار دگر قافیه پرداز شد

 

محمد رضا شرعی
شبگرد

 

 

 

نقدها
  1. طارق خراسانی

    اسفند 26, 1401

    سلام جناب شبگرد
    شعر زیبایی ست
    بیت اول خواننده را وادار می کند تا پایان دست از خواندن نکشد
    خیلی خوب شروع کرده ولی در اواخر دقت در سرودن را از دست داده اید.
    بیت 11
    ساقی شده مست ز لعل لبش
    دلشده ی عشوه و آن ناز شد

    ساقی /مدهوش/ ز لعل لبش
    دلشده ی عشوه و آن ناز شد
    در پناه خدا 🌱🌹❤️👌👌👌👌👌❤️🌹🌱

  2. درودتان.همانطور که استاد طارق خراسانی به درستی اشاره کرده اند در این بیت:
    ساقی شده مست ز لعل لبش
    دلشده ی عشوه و آن ناز شد
    لغزش وزنی وجود دارد.هم «مدهوش»خوب است بگذارید و هم «سرمست».جالب است که در این صورت مصراع دو نوع خوانش دارد که هر دو درست است:
    ساقی ِ مدهوش ….یا….سرمست….ز لعل لبش
    ساقی ، مدهوش … یا …سرمست … ز لعل لبش.
    توفیق رفیق راهتان باد

نظرها
  1. طلعت خیاط پیشه

    اسفند 26, 1401

    جناب شرعی ارجمند
    درود بر شما زیبا سروده اید
    بهاران بر شما مبارک باد
    👏🌺🌸🌺

  2. غلامحسین جمعی

    اسفند 26, 1401

    چرخ زنان پای به میدان نهاد
    تا گره از زلف کَجَش باز شد
    درودو سپاس بزرگوار
    دستمریزاد زیباست عزیز

    🙏🙏🙏🙏🙏

  3. مهرداد مانا

    اسفند 26, 1401

    سلام بر مدهوش عزیز
    من نمی دانم چرا نرگس و شراب و نارنج شیراز همیشه تازگی دارند . دقت کردی؟

  4. محمدعلی رضاپور

    اسفند 27, 1401

    سلام و درود
    هم نفس‌ نرگس شیراز باشید

  5. مهدی سیدحسینی

    فروردین 9, 1402

    درود جناب شرعی
    بهره بردم
    با ساقی سرمست موافقم
    ماندگار باشید 🌷🌷

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا