🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 دو محبت

(ثبت: 251316) شهریور 27, 1401 
دو محبت

 

با مهر و وفا گر همه آفاق بگیری
نتوان که به یک دل دو محبت بپذیری

گر لوطی جان جلوه دهی بوقلمون وار پیداست که با بُزدلی آراسته شیری

امروز کن اندیشه فردا که نیرزد
یک حُزن جوانی به دوصد شادی پیری

بر طبع غنی آنقدر افزا که نخواهی
با نقد گدائی سَرو دستار امیری

شکرانه سلطانی دنیای جلالت
افتاده ز پا را ز چه رو دست نگیری

اسکندر دورانی ودارای جهاندار
گرحاکم با تجربه بر نفس شریری

از سبزه یکرنگ چمن رشک بهشت است
چون لاله مشو خوار دوروئی به حقیری

ذکاوت همه دیباچه دیوان قضائی
هرچند که در پنجه تقدیر اسیری

 

محمدرضا ذکاوتمند

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (2):

نظرها 11 
  1. طلعت خیاط پیشه

    شهریور 27, 1401

    بسیار زیباست لذت بردم
    شادکام باشید
    🌺🌺🌺🙏💐🌿

    • محمدرضا ذکاوتمند

      شهریور 27, 1401

      درودها بر شما بانو
      همواره سلامت باشید و دل شاد💐💐💐💐

  2. فریبا نوری

    شهریور 27, 1401

    اسکندر دورانی و دارای جهان دار
    گر حاکم با تجربه بر نفس شریری
    درودها
    بسیار زیبا
    روز شعر و ادب فارسی بر شما مبارک
    🌷🌷🌷

  3. عظیمه ایرانپور

    شهریور 27, 1401

    درود بر شما
    زیباست
    فقط به نظرم دو مصرع این بیت از نظر مفهوم هماهنگ نیست
    امروز کن اندیشه فردا که نیرزد
    یک حُزن جوانی به دوصد شادی پیری

    و مصرع اول این بیت هم از وزن خارج شده
    امروز کن اندیشه فردا که نیرزد
    یک حُزن جوانی به دوصد شادی پیری
    🌸🌸

    • محمدرضا ذکاوتمند

      شهریور 27, 1401

      درود بر شما بانو
      و سپاس از نظر شما
      همیشه سلامت باشید و شاد💐💐💐🌺
      روز شعر و ادب پارسی بر شما مبارک

    • درود گرامی شاعر

      امروز کن اندیشه ی فردا که نیرزد
      یک حُزن جوانی به دوصد شادیِ پیری

      بنده نیز با خوانش اولم لغزش وزن دیدم
      ولی
      اندیشه و شادی را به هجایی پرمایه گرفتم
      🌷

      با پوزش از صاخب صفحه

      • عذرخواهی میکنم از شما و صاحب صفحه و دوستان همراه منظورم از ایراد وزن این مصرع بود که به اشتباه کپی کردم

        ذکاوت همه دیباچه دیوان قضائی

        • درود عظیمه بانو

          بله یک هجا اول بیت کسری موضوع است
          و البته این یک پیشنهاد است

          دیباچه ی دیوان قضائی ست ذکاوت

          موفق باشید🙏

    • درود

      و
      زیبا سروده ای خواندم

      پایدار باشید🌷🌷🌷

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا