🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 سیم آخر

(ثبت: 3302) بهمن 17, 1395 
سیم آخر

خواهم بزنم به هر دَری سر

فریاد زنم: « فقط که دلبر»

همراه منی اگر تو، برخیز

آرشه ز تو، من که سیم آخر

19 شهریور 1392

پی نوشت

سیم آخر  – ”  به سیم آخر زده”  این اصطلاح معمولا در مواقعی به کار می رود که یک نفر فارغ از خطرات یک کار دست به آن کار بزند و به عواقب آن دیگر فکر نکند. این سیم آخر سیم کدام سازست ؟ و از چه زمانی در فرهنگ زبان فارسی رایج شده است؟

اکثرا فکر می کنیم که این سیم آخر مربوط به سیم سازست اما به احتمال زیاد این سیم ربطی به موسیقی ندارد و منظور سکه نقره ای ست.  و سیم آخر یعنی آخرین سکه ای که ته جیب مانده است. گویا قمار بازان کهنه کار وقتی  مرتبا می باخته اند دست آخر به امید یافتن راه نجاتی در نومیدی، آخرین سکه سیمین خود را هم خرج می کرده اند و اصطلاحاً می گفته اند : این هم از سیم آخر ، اما به نظر اینجانب به سیم آخر زدن یعنی ضربه ی نهایی ، ضربه ای در عین نا امیدی و یا در عین امید، به شئی و یا کسی وارد کردن برای پیروزی است.

در موسیقی هم اگر دقت شود اوج کار یک ویولنیست زمانی ست که به سیم آخر می زند.

به سیم آخر زدن  به آب و آتش زدن  فرد یا جماعتی برای رسیدن به حقوق خود  نیز معنی  می شود