🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 نجوا

(ثبت: 264826) مهر 28, 1402 

 

زلف خم در خم عجب هموار در پا ریخته است
بندی اش دل های خون اینجا و آنجا ریخته است

تا من و دل ما شدیم و عاشقش دانسته ایم
زیر پایش یار چندین بهتر از ما ریخته است

می زند در شهر یاران نو به نو بیدارباش
هفت رنگ نور در زنگ کلیسا ریخته است

هست روح زندگی در عمق تاریکی و ترس
او که آب پاک بر دست مسیحا ریخته است

مردم میخانه را چشمش چراغ آرزوست
هر طرف در منظرش چشم تماشا ریخته است

جان فدای یک نگاه ساقی صاحب زمان
می به ساغر ناشمار از خم یکتا ریخته است

فرصت صحبت که باشد؛ آی با لفظ و قلم
روی هر لفظی قلم برده است معنا ریخته است

از الف تا یای دستور غزل در وصف اوست
نت به نت، از نغمه اش واک الفبا ریخته است

هرچه توفان می کند برپا نوای دلکشش
روی صحرا موج دامنگیر دریا ریخته است

بشکند از شیشه نارنجی و نازک تر دلم
بسکه در من با زبان شعله نجوا ریخته است

هین چه می خواند که در واگویه می لرزم به شوق
درشب دلتنگ طرح صبح فردا ریخته است

دست اهریمن دوتا بسته است با اندیشگی
. کاخ دیوان سوخته؛ دیوار حاشا ریخته است

محمد یزدانی جوینده

 

 

 

نظرها 10 
  1. طارق خراسانی

    مهر 28, 1402

    جان فدای یک نگاه ساقی صاحب زمان
    می به ساغر ناشمار از خم یکتا ریخته است

    سلام استاد

    نفس تان گرم
    قلم زرنگارتان نویسا تر

    در پناه خدا 🌱👌👌👌👌👌👌🌱

    • درود و احترام جناب استاد خراسانی بزرگمهر
      حضور تان را پاس می دارم کوچک نوازی می فرمایید

  2. معین حجت

    مهر 28, 1402

    درود و دستمریزاد 👏👏👏💐💐💐

  3. برهان جاوید

    مهر 28, 1402

    زلف خم در خم عجب هموار در پا ریخته است
    بندی اش دل های خون اینجا و آنجا ریخته است

    تا من و دل ما شدیم و عاشقش دانسته ایم
    زیر پایش یار چندین بهتر از ما ریخته است

    درود جناب یزدانی گرامی
    بسیار زیباست و دلنشین
    دستمریزاد

    فقط این مصرع را از نظر وزن بازبینی لازم دارد فکر کنم

    می به ساغر ناشمار از خم یکتا ریخته است

    و یک نکته ی کوچک دیگر اینکه ردیف این شعر اگر بصورت ریخته ست نوشته شود در خوانش زیباتر می شود

    در پناه حق پاینده باشید

    🌺🌺🌺❤️❤️❤️👏👏👏

    • درود و احترام جناب دوست
      برهان جاوید عزیز
      حضور گرم و نگرش ارجمندتان را پاس می دارم
      خیر در این غزل و از جمله مصراع مورد نقد جنابتان (می به ساغر ناشمار از خم یکتا ریخته است) هیچگونه مشکل وزنی وجود ندارد
      در نوشتار پایان (مصراع ریخته است) بله تازگی به این صورت پیشنهادی شما نوشته می شود (ریخته ست) شاید مناسب تر هم باشد ضمن انکه همان (ه) کارکرد فعل دارد بنابراین (است) با رویکرد معیار خط و زبان در اینجا نوشته شد
      از توجه و اعلام نظرتان بسیار سپاسگزارم

  4. صفا یغمایی

    مهر 29, 1402

    درودجناب یزدانی عزیز
    دستمریزاد.
    موفق وسربلندباشید.
    🌺🌺🌺

  5. علی معصومی

    مهر 30, 1402

    درودهای فراوان
    جناب یزدانی نازنین
    عالی
    ♤♤♤
    شعر یزدانی همین است فاخر و بی عیب و نقص
    بیت بیتش صد هزاران درج معنا ریخته
    ♡♡♡
    پیشنهاد می کنم که از ردیف ” است” را حذف کنید

    • درود بر شما جناب مهندس معصومی عزیز
      دقیقا.حضور گرم همدلانه با نظر بلندت را پاس می دارم بداهه ی زیبایت را به خاطر سپردم
      چند باری آمدم علاوه بر لایک نظر بنویسم متاسفانه بخش نظرات بلاگ شما بسته بود. پیروز باشید و پاینده🌺