🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 هشت خان

(ثبت: 259737) اردیبهشت 25, 1402 

 

خانِ اوّل  عمیق خوابیدم بسترم دشتِ سبزِ رؤیا بود
تو نگاهت غرور می‌رقصاند اعتنایت به بی‌کران‌ها بود

شهرآشوبیِ تو محشر شد دل ربودی به عشوه‌ات از من
سینه‌ام‌ بی‌بهانه از آن پس مَسقَطُ الرأسِ هر چه بلوا بود

خانِ دوم عطش فراوان شد در بدن جانِ من گدازان شد
سرپناهم فقط بیابان شد، لامکان در به رویِ من وا بود

نرم دیدم ملاجِ عشق از بس، از خودم دمبدم فقط پا پس
می‌کشیدم چرا که از دنیا،  با من اندوهِ بی‌کران پا بود

خانِ سوّم شد اژدها پروا،  برکشید از نیامِ خود عشقت
تیغ و حلقومِ اژدها بُرّید، عشق در معرضِ تماشا بود

خام بودم که پی نمی‌بردم، پخته دارد چه حال و روزی، چون
غیرت آمد نه جایِ پروایی، عشق کامد نه جایِ حاشا بود

پلک می‌زد ستاره‌سان چشمت دفترِ بختِ من ورق می‌خورد
بودت آری خبر مرا هر آن، در دل از عشقِ تو چه غوغا بود

خانِ چارم بساطِ جادو را گسترانید نفس من امّا
نامِ تو بر زبانِ من جاری گشت و جادویِ فتنه رسوا بود

پاکبازانه عشق ورزیدم، در فراقت فقط شکیبیدم
پخته رامت شدم به آسانی، عشقت از بس غرور فرسا بود

خانِ پنجم تلنگری عقل از عشق تا خورد شعله‌ور گردید
غیرتم، بعد از آن خودت دیدی در وجودم جنون هویدا بود

خانِ دیگر سپید می‌آمد به نظر دیوِ تیره بخت امّا
دیو را سر  ز تن  جدا کردم چون که اسبابِ آن مهیّا بود

روبه رو کم نه دیوِ ارژنگ است، عرصه بر من اگر نه کم تنگ است
عشق البته کرده، خواهد کرد، دیو‌ها را به هیبتش نابود

خانِ هفتم که خسته‌ام دیدی، زار و از خود گسسته‌ام دیدی
بال و پرهای بسته‌ام دیدی ردّ‌ِ پاهایِ خُدعه پیدا بود

آوخ آوخ دریغ شد از من گرمیِ با وقارِ آغوشت
کارِ این دل گدازه گردیدن کارِ چشمت اشارت ایما بود

خانِ هشتم غرور من گل کرد، طبعِ من بر لبت توسّل کرد
بارور شد به شعرِ تر زیرا مثلِ لب‌هایِ تو شکوفا بود

 

 

 

نقدها
  1. عباس خوش عمل کاشانی

    اردیبهشت 25, 1402

    درود و دستمریزاد حضرت دوست و استاد سخن جناب حاج محمدی عزیز…..:
    بداهه:
    مشعوف شدیم و حظّ وافر بردیم
    بس فایده از شعر تو شاعر بردیم

    بردیم اگرچه نام خود را از یاد
    حاشا که نفیسه ات ز خاطر بردیم.

    • ابراهیم حاج محمّدی

      اردیبهشت 26, 1402

      سلام و درود حضرت دوست و استاد عزیز و ارجمند جناب خوش عمل کاشانی. زنده و شاداب باشید ان شاالله تعالی. ممنون و سپاسگزارم حضور گرامی و نظر لطفتان را🌹🌹🌹🌹🌹

نظرها
  1. معین حجت

    اردیبهشت 25, 1402

    دستمریزاد …
    بسیار عالی استاد👏👏👏💐💐💐

  2. برهان جاوید

    اردیبهشت 25, 1402

    درود استاد گرامی
    بسیار زیبا و خواندنی
    سلامت و مسرور باشید
    🌹🌹🌹👏👏👏

  3. طلعت خیاط پیشه

    اردیبهشت 26, 1402

    استاد ارجمندجناب حاج محمدی
    بسیار زیبا سروده اید احسنت بزرگوار
    خان هشتم غرور ِمن گل کرد،طبع من بر لبت توسل کرد
    بارور شد به شعر ِ تر زیرا ، مثل ِ لبهای تو شکوفا بود
    👏🌺👏🌸👏🌺👏🌸👏🌿🌿