🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

لیست اشعار گلشن راز
عنوان شعر خوانش نظرات
بخش ۱ - دیباچه : به نام آن که جان را فکرت آموخت 109
بخش ۳ - سال در ماهیت فکرت : نخست از فکر خویشم در تحیر 128
بخش ۶ - سال در موضوع فکرت : کدامین فکر ما را شرط راه است 88
بخش ۲ - سبب نظم کتاب : گذشته هفت و ده از هفتصد سال 133
بخش ۴ - جواب : مرا گفتی بگو چبود تفکر 161
بخش ۵ - تمثیل در بیان سر پنهانی حق در عین پیدایی : اگر خورشید بر یک حال بودی 102
بخش ۷ - جواب : در آلا فکر کردن شرط راه است 213
بخش ۱۴ - سال از ماهیت من : که باشم من مرا از من خبر کن 107
بخش ۱۶ - سال از احوال سالک و نشانهای مرد کامل : مسافر چون بود رهرو کدام است 117
بخش ۱۰ - قاعده در تشبیه کتاب آفرینش به کتاب وحی : به نزد آنکه جانش در تجلی است 114
بخش ۱۲ - تمثیل در بیان وحدت کارخانه عالم : تو گویی هست این افلاک دوار 93
بخش ۸ - تمثیل در بیان ظهور خورشید حقیقت در آیینه کائنات : اگر خواهی که بینی چشمهٔ خور 97
بخش ۱۵ - جواب : دگر کردی سؤال از من که من چیست 104
بخش ۹ - قاعده در شناخت عوالم پنهان و شرایط عروج بدان عوالم : تو از عالم همین لفظی شنیدی 125
بخش ۱۷ - جواب به سال اول : دگر گفتی مسافر کیست در راه 120
بخش ۱۱ - قاعدهٔ تفکر در آفاق : مشو محبوس ارکان و طبایع 85
بخش ۱۸ - قاعده در بیان سیر نزول و مراتب صعود آدمی : بدان اول که تا چون گشت موجود 110
بخش ۱۳ - قاعده در تفکر در انفس : به اصل خویش یک ره نیک بنگر 99
بخش ۱۹ - تمثیل در بیان مقام نبوت و ولایت : نبی چون آفتاب آمد ولی ماه 109
بخش ۲۰ - جواب به سال دوم : کسی مرد تمام است کز تمامی 127
بخش ۲۱ - تمثیل در بیان رابطهٔ شریعت و طریقت و حقیقت : تبه گردد سراسر مغز بادام 120
بخش ۲۴ - سال از شرایط شناخت وحدت و موضوع شناخت عرفانی : که شد بر سر وحدت واقف آخر 112
بخش ۲۶ - سال از کیفیت جمع بین وحدت و کثرت : اگر معروف و عارف ذات پاک است 98
بخش ۲۹ - سال از معنی انا الحق : کدامین نقطه را نطق است «اناالحق» 123
بخش ۳۳ - سال از معنی وصال : چرا مخلوق را گویند واصل 124
بخش ۲۲ - قاعده در حکمت وجود اولیا : نبوت را ظهور از آدم آمد 103
بخش ۲۳ - تمثیل در بیان سیر مراتب نبوت و ولایت : چه نور آفتاب از شب جدا شد 108
بخش ۲۵ - جواب : کسی بر سر وحدت گشت واقف 119
بخش ۲۷ - جواب : مکن بر نعمت حق ناسپاسی 107
بخش ۲۸ - تمثیل در بیان نسبت عقل با شهود : ندارد باورت اکمه ز الوان 103
بخش ۳۰ - جواب : انا الحق کشف اسرار است مطلق 115
بخش ۳۱ - قاعده در بطلان حلول و اتحاد : من و ما و تو او هست یک چیز 94
بخش ۳۲ - تمثیل در نمودهای بی‌بود : بنه آیینه‌ای اندر برابر 138
بخش ۳۴ - جواب : وصال حق ز خلقیت جدایی است 93
بخش ۳۵ - تمثیل در اطوار وجود : بخاری مرتفع گردد ز دریا 101
بخش ۳۶ - سال از ماهیت قرب و بعد و امکان وصال با حق : وصال ممکن و واجب به هم چیست 104
بخش ۳۸ - سال از ماهیت نطق و بیان : چه بحر است آنکه نطقش ساحل آمد 118
بخش ۴۷ - سال از کیفیت جدایی میان قدیم و محدث : قدیم و محدث از هم چون جدا شد 94
بخش ۳۹ - جواب : یکی دریاست هستی نطق ساحل 120
بخش ۴۱ - قاعده در بیان اقسام فضیلت : اصول خلق نیک آمد عدالت 97
بخش ۴۲ - تمثیل در بیان نکاح معنوی جسم با جان یا صورت با معنی : اگرچه خور به چرخ چارمین است 153
بخش ۳۷ - جواب : ز من بشنو حدیث بی کم و بیش 133
بخش ۴۰ - تمثیل در بیان ماهیت صورت و معنی : شنیدم من که اندر ماه نیسان 92
بخش ۴۳ - سال در شناخت جزو حقیقی و کل مجازی و کیفیت بزرگتر بودن این جزو از کل خود : چه جزو است آنکه او از کل فزون است 87
بخش ۴۴ - جواب : وجود آن جزو دان کز کل فزون است 103
بخش ۴۵ - تمثیل در بیان اقسام مرگ و ظهور اطوار قیامت در لحظهٔ مرگ : اگر خواهی که این معنی بدانی 181
بخش ۴۶ - قاعده در بیان معنی حشر : ز تو هر فعل که اول گشت صادر 91
بخش ۴۸ - جواب : قدیم و محدث از هم خود جدا نیست 94
بخش ۴۹ - سال از معانی اصطلاحات شاعرانه عارفان : چه خواهد اهل معنی زان عبارت 87
بخش ۵۰ - جواب : هر آن چیزی که در عالم عیان است 108
بخش ۵۵ - سال از معنی حقیقی شراب و شاهد و خرابات و امثال آن : شراب و شمع و شاهد را چه معنی است 86
بخش ۵۸ - سال از معنی بت و زنار و ترسایی : بت و زنار و ترسایی در این کوی 93
بخش ۵۱ - اشارت به چشم و لب : نگر کز چشم شاهد چیست پیدا 106
بخش ۵۲ - اشارت به زلف : حدیث زلف جانان بس دراز است 86
بخش ۵۳ - اشارت به رخ و خط : رخ اینجا مظهر حسن خدایی است 124
بخش ۵۴ - اشارت به خال : بر آن رخ نقطهٔ خالش بسیط است 105
بخش ۵۹ - جواب : بت اینجا مظهر عشق است و وحدت 206
بخش ۵۶ - جواب : شراب و شمع و شاهد عین معنی است 132
بخش ۶۱ - اشارت به ترسایی و دیر : ز ترسایی غرض تجرید دیدم 101
بخش ۵۷ - اشارت به خرابات : خراباتی شدن از خود رهایی است 97
بخش ۶۰ - اشارت به زنار : نظر کردم بدیدم اصل هر کار 88
بخش ۶۲ - تمثیل در اطوار سیر و سلوک : بود محبوس طفل شیرخواره 127
بخش ۶۳ - اشارت به بت : بت ترسا بچه نوری است باهر 194
بخش ۶۴ - خاتمه : از آن گلشن گرفتم شمه‌ای باز 99